woensdag 2 september 2015

High tea met de schrijfster Kate Morton, 1 september 2015 Uitgeverij Meulenhoff Boekerij



High tea met de schrijfster Kate Morton

Op dinsdag 1 september organiseerde Uitgeverij Meulenhoff Boekerij een high tea met de Australische schrijfster Kate Morton. Ze is de auteur van ‘Het huis in Riverton’ en  ‘De vergeten tuin’. Haar boeken zijn in veel talen vertaald en in vele landen verschenen. 

Uitgeverij Meulenhoff Boekerij verlootte kaarten voor de high tea, net als de sites Libelleleest op Facebook en Hebban.nl. De high tea was in de bibliotheek van de uitgeverij en was omgetoverd in een klassieke setting, met hoge statafels en een lange tafel met etagères vol versnaperingen, sandwiches, scones, brownies en petit fours. De thee werd geschonken uit sierlijke theepotten. 

De bibliotheek stroomde vol met lezeressen en Jorien de Vries ontving ons met een warm welkom. Kate Morton was al in het gebouw waar ze werd geïnterviewd, maar ze kwam al snel ons begroeten.
Jorien de Vries opende de ontmoeting met de schrijfster en vertelde dat het een informele gebeurtenis zou zijn. Kate Morton zou thee drinken met ons en elke tafel langs gaan zodat ieder persoonlijk vragen kon stellen. Haar allernieuwste boek ‘Aan de rand van het meer’ verschijnt in oktober en Jorien liet alvast de cover zien. Kate Morton vertelde in het kort waar haar nieuwste boek over ging. Het boek speelt zich af in Cornwall en ze is nog maar kort geleden er voor het eerst geweest, alle informatie over Cornwall heeft ze via onderzoek gedaan. Toen was het tijd om langs de tafels te gaan.

Terwijl ik wachtte op haar komst naar onze tafel genoten wij van de lekkere hapjes en de thee, maar ik kon eigenlijk niet wachten tot ik zelf met haar kon spreken. Ze schrijft boeken vanaf haar twintigste, voor die tijd schreef ze alleen verhalen maar las wel altijd heel veel. Ze doet heel veel aan research, is heel zorgvuldig en gestructureerd. Haar boeken gaan over familiegeheimen en daar is ze door gefascineerd. Als je haar een geheim zou vertellen zou ze dat wel eens in een van haar boeken kunnen gebruiken. Kate Morton is een meesterlijke vertelster.

De tijd ging erg snel, en toen was het tijd om haar laatst verschenen boek ‘De vertrouweling’ voor elke lezer te signeren Ik gi naar een huis met een glimlach, want het was een geweldige middag geweest, en voor mij een geweldige dag Amsterdam. Die glimlach zit nu nog op mijn gezicht.





2 opmerkingen:

'Graag Gelezen', mijn boekenblog zei

Wat een mooie rapportage, Charlotte. Graag gelezen!

Shyama in Boekenland zei

Ik snap dat je nog glimlacht, het klinkt allemaal erg gemoedelijk en knus :-)