zaterdag 17 maart 2012

Recensie De lener van Rebekka Makkai

Er zijn 2 hoofdpersonen, Lucy die als bibliothecaresse werkt en Ian, een jongen van 10 jaar die bij haar boeken komt lenen. Van zijn moeder mag hij alleen maar goede boeken lezen (zij is streng gelovig), en geen boeken over bijv. heksen, magie, wapentuig, evolutie enz. Maar Lucy legt boeken voor hem klaar die hij dan leest in de bibliotheek. Er ontstaat een vriendschap tussen hen. Samen maken ze een reis door Amerika, Ian is weg gelopen en Lucy helpt hem, onbedoeld, maar het gebeurt. Uiteindelijk gaat Ian weer naar huis en Lucy keert niet terug in deze woonplaats. Beiden hebben een hoop geleerd. Er ontwikkelt zich een  bijzondere vriendschap tussen hen die uiteindelik stopt als Ian naar huis gaat.
In het boek komt heel veel literatuur aan de orde, en dat is het bijzondere aan het boek. Er wordt over boeken gepraat en gesproken en aan elkaar gekoppeld, en dat is ook de grote kracht van dit boek. En dan is Lucy er nog, iemand die een groot gevoel van rechtvaardigheid heeft en de overtuiging dat boeken hoop en redding kunnen bieden aan het leven als het leven chaotisch is. Ze probeert ook mensen te redden, maar zoals ze zelf al zegt, ze maakt er een grote puinhoop van, maar haar geloof dat boeken mensen kunnen redden blijft bestaan. Het boek is niet een boek dat je in een keer uitleest, juist elke keer een stuk maakt het boek goed, ook omdat er veel is om over na te denken. Zoals er op de achterflap staat dat De lener een roadmovie is, klopt dit zeker.
Ik kan het boek zeker aanraden, vooral als je van literatuur houdt en wilt ontdekken wat er allemaal geschreven is. En in het kader van de Boekenweek dit jaar met als thema Vriendschap mag dit boek zeker niet ontbreken.

Dank Orlando voor dit boek dat nu in mijn boekenkast pronkt.

Geen opmerkingen: