donderdag 15 januari 2015

Linda Jansma: Vrij spel*****

Nick, politieagent en vader van Emma en Yari, schiet een jongen neer op het station Overvecht. Samen met zijn maat zat hij deze jongen achterna die niet reageerde op hun bevelen. Als Short-As zich omdraait en met een ruk zijn hand uit zijn jaszak haalt schiet Nick hem neer, uit zelfbescherming.
Maar was het wel uit zelfbescherming, of nam Nick wraak op deze jongen? Deze jongen heeft het leven van Nick en zijn dierbaren totaal verandert in een nachtmerrie doordat hij Nick's dochter Emma heeft verkracht en neergestoken. Wat is waarheid?

'Vrij spel' is het zesde boek van Linda Jansma, en ik ben fan vanaf haar eerste boek, Caleidoscoop, nu uitgebracht onder de naam Kwetsbaar. Alle boeken heb ik gelezen en lezen is niet het woord, verslonden past er beter bij. Ook 'Vrij spel' is een spannend en emotioneel goed boek. Je wordt meegesleurd in de emoties van moeder Gwen, maar ook dochter Emma komt aan het woord, net als de jongen Ozzie en de priester Luc. In hun hoofden lees je hoe mensen denken, en hoe er wordt omgegaan met bendes, verkrachtingen en ophitsingen.

Alle boeken van Linda Jansma gaan over hedendaagse gebeurtenissen en in dit boek doet ze dat weer. Ook wordt er vooraf veel research door de schrijfster gedaan. Dat geeft kracht aan haar boeken, maar ook de wijze van inleving is levensecht.

Alhoewel Jansma een staccato manier van schrijven heeft, is ze absoluut gegroeid in haar schrijfproces.
'Vrij spel' leest als een trein. Je voelt het verdriet van Gwen en Emma, maar ook de onmacht van Nick en Yari en de collega van Nick. De reactie van buren en buitenstaanders is begrijpelijk maar 'Vrij spel' laat zien dat er meer kanten aan een verhaal zitten.

Ik was bij de release van 'Vrij spel' op  1 november 2014. Waarom ik wachtte met lezen? Er is geen reden, dan dat ik wist dat ik weer een heel goed boek in handen had, een fantastische leeservaring. En dat is bewezen. Het is mijn 2e vijfsterrenboek in 2015.


Geen opmerkingen: