Bettine Vriesekoop: Dochters van Mulan****
Bettine Vriesekoop is geïntrigeerd door de vrouwen in China,
China, het land waar ze vroeger haar sport beoefende. Het is moeilijk een korte
inhoud weer te geven mede omdat het boek geen roman is, maar over geschiedenis
en management gaat. (De inhoudsopgave zet ik wel in deze blog, want dan kunt u lezers het zelf lezen.)
Het is wel gemakkelijk om te schrijven dat Vriesekoop dat fantastisch doet. Ze vertelt meesterlijk over de vrouwen in China. Ze schrijft over vrouwen die ze ontmoet en geïnterviewd heeft en die haar een kijkje in hun leven gaven, maar ook over rolmodellen en vrouwen die geschiedenis maakten. En dat maakt ‘Dochters van Mulan’ een bijzonder boek. Op deze manier een geschiedenis- of managementboek lezen is prettig, fijn en bijzonder leerzaam.
Het is wel gemakkelijk om te schrijven dat Vriesekoop dat fantastisch doet. Ze vertelt meesterlijk over de vrouwen in China. Ze schrijft over vrouwen die ze ontmoet en geïnterviewd heeft en die haar een kijkje in hun leven gaven, maar ook over rolmodellen en vrouwen die geschiedenis maakten. En dat maakt ‘Dochters van Mulan’ een bijzonder boek. Op deze manier een geschiedenis- of managementboek lezen is prettig, fijn en bijzonder leerzaam.
Ik heb ‘Dochters van Mulan’ met plezier gelezen, niet meteen
achter elkaar, en dat hoeft ook niet. Elke dag een stuk is aan te radenwant het
boek zet je wel aan het denken. En ik ben zo blij dat ik een westerse Nederlandse
vrouw ben, dochter van een Friese vader en Gelderlandse moeder, ouders die
meisjes en jongens gelijkwaardig vonden, ook in het opknappen van
huishoudelijke karweitjes en wilden dat elk meisje haar eigen geld zou moeten
verdienen. En mijn ouders vonden ons allemaal knap en mooi, daar hoefden we geen
operaties voor onder te gaan. Ik besef
dat hun opvoeding en manier van denken toch nog steeds een voorrecht is. En dat
wij in Nederland anders kijken naar de rol van de vrouw. Gelukkig maar.
Dit zegt Uitgeverij Brandt:
In de jaren die volgen op haar China-correspondentschap voor NRC
Handelsblad reist Bettine Vriesekoop regelmatig terug naar Peking. Zij
is in deze periode vooral gefascineerd door de rol van de vrouw in de
Chinese samenleving, vroeger en nu. Vertrekpunt is haar bezoek aan de
graftombe van Qiu Jin, feministe van het eerste uur in China. Net als de
legendarische Mulan en haar nazaten was zij een zwaardvrouw, een
vechtjas. Maar hoe profileren vrouwen zich in het moderne China? Welke
invloed hebben het taoïsme en het confucianisme nog op de seksualiteit
van de vrouw?
Vriesekoop ontmoet vrouwen en meiden, studentes, feministes, lesbiennes, een plastisch chirurg, een oud-prostituee, genderdeskundigen en een moderne 'zwaardvrouw'.Zij vormen de voorhoede van een emancipatiegolf die na de opendeurpolitiek van Deng Xiaoping, de eenkindpolitiek en de studentenopstand van 1989 op gang is gekomen. Maar hebben ze werkelijk invloed? Is de seksuele revolutie aan de huidige generatie vrouwen voorbijgegaan, of zijn de dochters van Mulan bezig China te veranderen?
Bettine Vriesekoop debuteerde als schrijfster in 1996 met 'Heimwee naar Peking'. Daarna volgden 'Bij de Chinees', 'Het Jaar van de Rat' en 'Duizend dagen in China'. Van 2006 tot 2009 was Vriesekoop correspondent voor NRC Handelsblad in Peking. Voor de Leonardoleerstoel 2013 deed zij met een groep masterstudenten aan de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de emancipatie van de Chinese vrouw. Naast het schrijven van boeken en artikelen is Bettine Vriesekoop een veelgevraagd spreekster. Sinds 2014 presenteert ze het radioprogramma OBAlive voor de Boeddhistische Omroep.
Vriesekoop ontmoet vrouwen en meiden, studentes, feministes, lesbiennes, een plastisch chirurg, een oud-prostituee, genderdeskundigen en een moderne 'zwaardvrouw'.Zij vormen de voorhoede van een emancipatiegolf die na de opendeurpolitiek van Deng Xiaoping, de eenkindpolitiek en de studentenopstand van 1989 op gang is gekomen. Maar hebben ze werkelijk invloed? Is de seksuele revolutie aan de huidige generatie vrouwen voorbijgegaan, of zijn de dochters van Mulan bezig China te veranderen?
Bettine Vriesekoop debuteerde als schrijfster in 1996 met 'Heimwee naar Peking'. Daarna volgden 'Bij de Chinees', 'Het Jaar van de Rat' en 'Duizend dagen in China'. Van 2006 tot 2009 was Vriesekoop correspondent voor NRC Handelsblad in Peking. Voor de Leonardoleerstoel 2013 deed zij met een groep masterstudenten aan de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de emancipatie van de Chinese vrouw. Naast het schrijven van boeken en artikelen is Bettine Vriesekoop een veelgevraagd spreekster. Sinds 2014 presenteert ze het radioprogramma OBAlive voor de Boeddhistische Omroep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten