vrijdag 30 oktober 2015

Krijn Peter Hesselink: Moederziel***



Krijn Peter Hesselink: Moederziel***

Voor Een Perfecte dag voor literatuur van NotJustAnyBook.nl las ik Moederziel door Krijn Peter Hesselink.

Zodra ik de titel van het boek zag deed mij dit meteen denken aan het boek  met dezelfde titel Moederziel van Marelle Boersma dat ik een aantal jaren geleden las. Moederziel doet mij denken aan totaal alleen, moederziel alleen, en de ziel van een moeder die alles doet voor haar kind. In Moederziel van Marelle Boersma is de hoofdrolspeelster een vrouw die MS heeft, en haar leven verandert in een thriller. Moederziel door Marelle Boersma is een thriller en niet haar eerste. Zij debuteerde met Vals Alarm. Boersma schrijft boeken, thrillers die gaan over hedendaagse problemen en stelt misstanden aan de kaak. Maar wat doet Krijn Peter Hesselink?

Hesselink is een dichter en zijn boek Moederziel is een roman en een debuut. Hij heeft dichtbundels geschreven. De hoofdrolspeler in deze eerste roman is een man, Jonathan. Hij is in de steek gelaten door zijn moeder toen hij nog een kind was. Dat is verdrietig. Jaren later ontmoet hij haar in Drenthe en dan gaat het erom of ze elkaar nog iets te zeggen hebben, te vertellen. Het is aftasten en voorzichtig handelen. Want wat de een denkt over vroeger blijkt toch anders te zijn. Het geheugen is selectief en dat blijkt wel uit deze roman. Het is geen lijvig boek, slechts 144 pagina’s, 11 hoofdstukken. Maar daar is alles ook mee gezegd, het is genoeg. 

Ik was toch wel nieuwsgierig of er meer boeken zijn met de titel Moederziel. En ik vond nog boeken met deze titel door Sophie Hannah,  Judith Lennox, Herman Stevens en Jenny Disky. Totaal verschillende boeken, verschillende genres met dezelfde titel, erg verwarrend en zeker als ze in dezelfde periode uitkomen. En dat dat vaker gebeurt merkte ik het afgelopen jaar en was het goed opletten of ik wel het boek las wat ik wilde lezen of waar we over spraken. 

Met dank aan uitgeverij Podium van wie ik een exemplaar ontving.

Lees hier wat mijn medebloggers schrijven over Moederziel door Krijn Peter Hesselink.

http://www.notjustanybook.nl/2015/06/moederziel-krijn-peter-hesselink/


Geen opmerkingen: