maandag 20 juli 2015

Linda Jansma: Verbroken*****



Linda Jansma: Verbroken*****

Op 6 juni jl. was de release van het nieuwste boek van Linda Jansma, Verbroken. Ik was er niet bij dit keer, maar natuurlijk als Jansma fan wilde ik dit boek, en natuurlijk gesigneerd door Linda Jansma. Dat kwam helemaal goed en zo lag: ‘Verbroken’ al een aantal weken naar mij te lonken.

Waarom ging ik niet meteen lezen?

Er is een aantal redenen, allereerst lag ‘Verbroken’ te pronken op de eettafel en bureau, altijd bovenop de stapel. Zo kon ik het boek aaien, zo nu en dan bekijken en doorbladeren. En ik had, bofkont die ik ben, boeken gewonnen die voorgingen ivm recensie. Ik wist ook dat als ik begon ik alle tijd moest nemen voor dit boek. En zo kwam het dat ik pas afgelopen weekend in ‘Verbroken’ begon. Het was de bedoeling om er twee dagen van te genieten, zaterdag en zondag. Want de boeken van Linda Jansma zijn puur leesgenot, spannend en levensecht.

Van het twee-dagenplan kwam niets, eenmaal begonnen in ‘Verbroken’, stapte ik in de wereld van Mara en was er niet meer uit te halen. Ik las en las en verwonderde mij, hoe levensecht is dit boek weer. En wat schrijft Jansma toch geweldig goed. Tussendoor moest ik wel even stoppen, want ja drie poezen wilden eten, wil poesje Romy nog wel eens flink zeuren en miauwen, ik hoorde het niet, tot poes Lotje de teugels in pootjes nam en op schoot ging liggen en mij aankeek. O chips, ja sorry, o het is al twee uur later dan normaal, de poezen eten gegeven en de neiging onderdrukt om het boek mee te nemen naar de keuken, want ik moet wel op poes Famke letten, zij eet wat langzamer en anders wordt haar bakje leeg gegraaid door de twee andere katten.

En daarna ging ik verder, poes Lotje kroop op schoot en ik ging maar eens stukje voorlezen, zelfs Romy die nog wel eens wil miauwen was stil en ik was meteen weer verdiept in Mara’s verhaal en las ‘Verbroken’ in 1 dag uit. Ik heb daarna een dag niet kunnen lezen. Ik was diep onder de indruk wat ik had gelezen, het verhaal moest bezinken en ja ik droomde er ’s nachts over, dat doen goede boeken bij mij, ze komen voor in dromen.

Dat Jansma veel onderzoek doet is te lezen in haar boeken. Dat haar schrijfstijl gemakkelijk leesbaar is, is zo en dat Linda Jansma bij onze begaafde Nederlandse auteurs hoort is absoluut zo. Ik kan alleen maar volmondig zeggen “Linda , je hebt het weer gedaan”. En het boek verdient de volle 5 sterren. Geweldig en geniaal , ik weet dat de volgende thriller al onderweg is, en nou ik ben meer dan nieuwsgierig hè.

Dit is een leeservaring, een ervaring met een goed boek en tussendoor brokjes recensie.

Geen opmerkingen: