zondag 17 januari 2016

Ingrid Oonincx: Medicijn*****



Ingrid Oonincx: Medicijn*****

Bevoorrecht ben ik doordat ik de kans kreeg het nieuwste boek ‘Medicijn’ van Ingrid Oonincx te lezen voor de release op 28 januari 2016 bij Boekhandel Gianotten Mutsaers in Tilburg. Ik ben fan van de boeken van een aantal Nederlandse schrijfsters, zoals Anita Terpstra, Linda Jansma, Marelle Boersma, Melissa Skaye, Isa Maron, Judith Visser, Olga Hoekstra, Bronja Hoffschlag en Ingrid Oonincx. Deze schrijfsters zijn Nederlands, maar hun boeken zijn divers, de onderwerpen verschillend, en aan de hand van de meester herken je de auteur. 

Ingrid Oonincx heeft een gemakkelijke manier van schrijven, dat klinkt gemakkelijk voor ons als lezers, maar is het niet. Dat kost veel tijd, zwoegen, nadenken en schrijven en schrappen. Maar dan heb je ook wat, ‘Medicijn’ is de vierde thriller van Oonincx en het is een feestje om te lezen. De onderwerpen zijn echter geen feest, ouderdom, dementie, moord, rouw, single en medicatie. 

Oonincx heeft invoelingsvermogen, de stukken die zij schrijft over de moeder van hoofdpersoon Ella Vreeland zijn ontroerend, verdrietig, en zo herkenbaar. De onmacht die Ella voelt in de zorg voor haar moeder zijn erg goed weergegeven. Daarnaast kampt Ella met depressies, ze gebruikt daarvoor heftige medicatie, maar ze was gestopt, omdat ze David ontmoette, hij werd haar minnaar. David is CEO van Mulder Cosmetics, een bedrijf dat goedkope merken produceert, maar David wil het nieuwe segment La Montagne in de markt zetten. Ella is creatief directeur bij het reclamebureau dat hij inhuurde. Hoe verdrietig is het als hij overlijdt. Je voelt het verdriet van Ella als haar minnaar er niet meer is. Medicatie, verdriet en rouw gaan hand in hand in deze thriller.

Want een thriller is het, je zit op het puntje van je stoel, het werd donker in de kamer. Stil ook, de katten sliepen of nee poes Lotje kwam zo nu dan en kijken waarom ik toch achter mijn bureau bleef zitten. Ze keek naar de laptop maar zag niet zoveel. De derde keer ging ze maar op schoot liggen. En ik las en las, de storm buiten hoorde ik niet, de storm in mijn hoofd nam toe, de herkenning van de dementie en rouw zo realistisch dat het soms pijn in mijn hart deed. Natuurlijk zijn er nog andere verhaallijnen, Ella gaat op onderzoek uit na de dood van David.

Zonder iets weg te geven kopieer ik hier wat Uitgever The House of Books.nl schrijft over 'Medicijn':

Alleen een klein en machtig eliteclubje weet dat er al jaren een middel tegen veroudering bestaat. Wat hen betreft blijft dat geheim. Ontdekker Jacob Grünberg wil echter wereldwijde erkenning voor zijn uitvinding. Na de plotselinge dood van haar minnaar raakt pr-vrouw Ella Vreeland verstrikt in het huiveringwekkende web rondom deze meedogenloze wetenschapper en ontdekt ze de duistere schaduwwereld achter de schone schijn.

‘Medicijn’ is een aanrader.  De cover is prachtig. Het boek is een prettig lezende thriller met ontroerende verhaallijnen en hedendaagse thematiek.

1 opmerking:

Anoniem zei

Lijkt mij een boeiend onderwerp en een spannend verhaal!