maandag 19 maart 2018

Isabel Allende: De winter voorbij***


Isabel Allende: De winter voorbij***

In de één na laatste leesclub van het Leesmagazine van Bol.com werd de roman van Isabel Allende besproken. Als fan van deze auteur las ik ‘De winter voorbij’ en deed mee met deze leesclub met een eigen exemplaar. Een leesclub geeft meerwaarde aan een boek, vaak worden er zaken aan de orde gesteld waar ik overheen heb gelezen of er worden verbanden gelegd die ik niet heb gezien. Er worden interessante vragen gesteld en beantwoord. Samen over een boek praten is erg leuk en het maakt niet uit welk genre het is. 

Zodra ‘De winter voorbij’ was gearriveerd begon ik met lezen. Op de blauwe cover een prachtige foto van een winters tafereel. Natuurlijk weet ik dat Allendes boeken niet de meest gemakkelijke boeken zijn om te lezen. Maar altijd ontdekte ik weer nieuwe dingen in haar schrijfwijze. Na een niet zo gemakkelijke begin qua schrijfwijze ging het lezen mij soepeler af. Maar mijn concentratie bleef nodig.
 
In ‘De winter voorbij’ spelen drie personen de hoofdrol. Elke hoofdpersoon heeft een rugzak waar je U tegen zegt. Door de perspectiefwisselingen leer je ze kennen en wat ze met elkaar gemeen hebben. De verhalen over deze hoofdpersonen zijn goed leesbaar, maar toch miste ik het groter geheel. Oftewel waarom zijn drie mensen verzeild geraakt in een situatie waarin je niet wilt zijn. Hoe gaan ze daar samen mee om? ‘De winter voorbij’ vond ik meer een korte verhalen boek, drie verhalen over interessante hoofdpersonen en dan uiteindelijk nog een verhaal om alles samen te brengen. Maar dat neemt niet weg dat ik een goed boek heb gelezen en deel heb genomen aan een prettige leesclub. 

En aan U allen, neem een kijkje op de leesclubpagina van het Leesmagazine. De nieuwste leesclub ‘Lief van je’ door Roanne van Voorst is net gestart. En ja ik doe mee.

Auteur: Isabel Allende
Titel: De winter voorbij
Genre: Roman
Uitgeverij: Wereldbibliotheek
Aantal pagina’s: 331



Geen opmerkingen: