zaterdag 7 april 2018

Roanne van Voorst: Lief van je*****


Roanne van Voorst: Lief van je*****

Uitgeverij Brandt schrijft het volgende over ‘Lief van je’:

'Ongeveer een halfuur nadat mijn broertje zijn eerste zoen kreeg, is hij onder de Van Marelbrug op het wateroppervlak te pletter geslagen.'
Waar houdt verantwoordelijkheid op en begint schuld?
Het was lief van haar geweest - zeiden haar ouders - haar broertje een keer mee uit te nemen, maar zij wisten niet wie ze werkelijk was.
Het enige wat ze nu nog kon doen, was de strijd afmaken die hij wilde beginnen in Syrië. Langzaam en onafwendbaar voltrekt het noodlot zich.
Lief van je is een ontluisterende en actuele roman, over kameraadschap, eenzaamheid en angst voor het onbekende, gebaseerd op waargebeurde verhalen van militairen.

'Een bijzonder krachtige en trefzekere roman, met een geheel eigen en nieuwe stem die nog dagen nadat ik het boek uit had bleef naklinken. Wondermooie zinnen en beelden volgen elkaar in hoog tempo op, met een vanzelfsprekendheid alsof Roanne van Voorst nooit anders heeft gedaan. Een echte natural zoals je ze maar zelden tegenkomt in de Nederlandse literatuur.' - Herman Koch

Roanne van Voorst (1983) is antropoloog en schrijver van fictie en non-fictie. Met haar korte verhalen won ze eerder de Indische Bladzijdeverhalenwedstrijd en de NPO- schrijfwedstrijd.
Lief van je is haar tweede roman.

En ik schreef kortgeleden het volgende:
En aan U alleen, neem een kijkje op de leesclubpagina van het Leesmagazine. De nieuwste leesclub ‘Lief van je’ door Roanne van Voorst is net gestart. En ja ik doe mee.

Hoe kon ik toen weten dat ik een vijfsterren-roman zou lezen? De cover sprak mij aan en de bespreking, de mooie woorden van auteur Herman Koch, en natuurlijk het boek werd besproken in een leesclub. Maar toch, ik vorm graag mijn eigen mening.

Betoverd, aan het boek gekluisterd las ik ademloos, een parel. Elke zin die Van Voorst schrijft is bijzonder mooi, raak en treffend. De verhaallijn is niet zo gemakkelijk, maar Van Voorst maakt moeiteloos de keus van Reve beeldend en waar. Waarheidsgetrouw zou ‘Lief van je’ kunnen zijn, realistisch, echt gebeurd.

Van Voorst laat je in haar proza zien dat beelden kunnen worden beschreven. Dat alles wat er in dit boek gebeurd aan je voorbij trekt. Dat ze prachtig proza schrijft dat door iedereen gelezen moet worden. De Nederlandse literatuur heeft er een ster bij.

N.B.: Een bijzondere opmerking over de mooie prachtige cover en het opvallende grote lettertype is op zijn plaats.

Auteur: Roanne van Voorst
Titel: Lief van je
Genre: Roman
Uitgeverij: Brandt
Aantal pagina’s: 254




Geen opmerkingen: