maandag 11 februari 2019

Valentijnfestival 2019


Valentijnfestival 2019

Voor de 5e keer  (1e Lustrum) organiseerde het Valentijngenootschap het Valentijnfestival op 9 februari jl. in Antropia in Driebergen. De belangrijkste items van dit festival zijn de uitreiking van de Valentijnprijs 2019 voor het best verschenen romantische boek en de bekendmaking van de winnaar van de schrijfwedstrijd die het genootschap elk jaar organiseert. De liefde voor boeken en boeken over de liefde hoort gevierd te worden.

Voorafgaande aan de prijsuitreiking waren er een verschillende activiteiten zoals twee lezingen door auteurs, een workshop over de condities voor een verfilming, en er waren ruimtes ingericht met kraampjes. Daar kon je boeken kopen, handgemaakte artikelen waaronder geschilderde omslaghoezen en auteurs kon ontmoeten. Tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik geen sieraden heb gekocht bij het kraampje, maar gelukkig is er een website. Het voordeel is dat ik ze heb gezien en ze zijn erg mooi. Door fotograaf Jeroen Mies is er een fotoreportage gemaakt.

Doordat ik te laat was heb ik geen workshops gevolgd, maar er was meer dan genoeg te doen. De entourage was mooi, de ruimte waar je wat kon drinken ruim opgezet. Toen ik arriveerde zag ik tot mijn grote plezier dat het lekker druk was. Mensen komen naar je toe en inmiddels durf ik ook op mensen af te stappen. Een aantal auteurs heb ik gesproken en ik kreeg een prachtig notitieboek van auteur Dani van Doorn. Ik ontmoette mensen die ik wel van naam ken, maar nog niet persoonlijk. 
Overal spatte de liefde voor het boek er af.

Er waren vijf genomineerden voor de Valentijnprijs 2019:

Een plus een is drie - José Vriens - Uitgeverij Z&K
Jacht op een schat - Dani van Doorn - Uitgeverij Eigenzinnig
Lekker fout! - Marijke van den Elsen - Uitgeverij Ellessy
Nooit meer bang  - Gaby Rasters - Uitgeverij Z&K
Rozenlaan 10 - Angelique van Dongen - Uitgeverij Ellessy

De winnaar van de Valentijnprijs 2019 is Gaby Rasters met Nooit meer bang en ze was erg ontroerd. Nog mooier werd haar feestje toen bleek dat de winnares is van de Publieksprijs. 

Na een klein historisch overzicht was er was een oeuvreprijs voor auteur Gerda van Wageningen., Zij stond aan de wieg van de oprichting van het Valentijngenootschap en ze heeft haar met hart en ziel ingezet.

José Vriens kreeg tot haar grote verrassing ook een prijs voor al haar inzet en enthousiasme, het beeldje voor de winnares ging haar de afgelopen jaren aan haar neus voorbij. 

Ook de winnaars van de Verhalenwedstrijd werden beloond, er was een prijs voor YA en een voor de volwassenen. 

De presentatie was in de vaardige handen van Esther Duller. 

Dank voor een geweldig leuke middag en tot volgend jaar……

Neem ook een kijkje op de website van het Valentijnprijs en kom in 2020.....

https://www.valentijngenootschap.nl/p/welkom-bij-het-valentijngenootschap.html

Geen opmerkingen: