dinsdag 13 augustus 2013

Kate Atkinson Leven na leven, verschijnt in september 2013



Ik ben fan van de boeken van KateAtkinson , zij is een thrillerschrijfster en “Oude zaken” was het eerste boek dat ik van haar las. Nu heeft ze een roman geschreven met de intrigerende titel “Leven na leven”. Van de uitgeverij Atlas Contact mocht ik het manuscript lezen. Het boek komt in september 2013 uit.

Ursula Todd staat tijdens haar leven steeds met één been in het graf, haar leven begint namelijk steeds opnieuw nadat ze op de meest bizarre wijze  is gestorven. Steeds krijgt ze een nieuwe kans en gaan de dingen ook anders, beter. De tijd die er in beschreven wordt is de 20e eeuw. 

“Leven na leven’ is een vreemd boek,  de hoofdpersoon gaat dood en wordt herboren. En elke keer is haar leven beter dan het vorige. Vaak wordt er terug gegaan in de tijd en dat is verwarrend. Maar het is bijzonder hoe Atkinson  een hoofdpersoon alle belangrijke gebeurtenissen in de 20e eeuw laat meemaken, ook al zijn ze niet altijd prettig, zo overlijdt ze aan de Spaanse griep en wordt ze vergast.

Wat mij boeide in het boek is de geschiedenis en de vraag wat als je een tweede of derde kans kreeg om je leven opnieuw te doen, wat zou je dan doen of hoe zou het anders zijn.

Kate Atkinson is een andere weg ingeslagen, van misdaad naar roman. Eerlijkheidshalve vind ik haar misdaadromans beter, maar dat neemt niet weg dat ik genoten heb van “Leven na leven”. Het boek is een goed boek, en met kennis van zaken geschreven (waarin ik de schrijfwijze van Atkinson herkende).
Ik geef het boek 3,5 sterren.

Geen opmerkingen: