maandag 12 augustus 2013

Recensie Beste Tommie door Julia Haeberlin

Beste Tommie door Julia Haeberlin

Tommie is een kinderpsychologe, opgegroeid op een ranch, samen met haar zusje Sadie en broer Tuck die op 18-jarige leeftijd is verongelukt. Als hun vader overlijdt, gaat Tommie terug naar de ranch om zijn zaken voort te zetten.  Haar moeder heeft op jonge leeftijd de ziekte Alzheimer gekregen en is opgenomen in een verzorgingshuis. Dan krijgt Tommie een brief van een vrouw die beweert dat zij haar dochter is, die als baby ontvoerd is. Ze is getrouwd met maffioso Marchetti die in de gevangenis zit. Tommie gaat op onderzoek uit.

"Beste Tommie" is een verwarrend boek, er komen enorm veel personages in voor, vaak aangeduid met bijnaam. Bovendien gebeurt er zoveel dat je letterlijk op adem moet komen en terug moet bladeren hoe dingen ook al weer zaten. Het is vermoeiend om te lezen wat Tommie nu weer over komt en daar zonder al teveel kleerscheuren van af komt, mede doordat ze een tenger poppetje is met lang blond haar. Maar ze kan elk geweer of pistool hanteren en kent verdedigingstechnieken dankzij de lessen van haar vader en opa. Ze komt Jack tegen, een journalist die een verhaal wil schrijven over Marchetti die binnenkort vrij komt. Tommie vertrouwt hem niet, ze vertrouwt niemand meer omdat er zoveel vreemde dingen gebeuren.

Als je doorleest wordt je inspanning beloond, beetje voor beetje wordt alles ontrafeld.  Het boek speelt zich af in Texas en alle clichés van Texas komen aan de orde, de voorliefde voor vlees en drank, stoere cowboys en mooie meisjes.

Het verhaal is spannend, maar van mij had er wel minder actie mogen zijn, ik vond het verhaal op een gegeven moment ongeloofwaardig worden. Maar het einde is erg verrassend.

Ik geef het boek 3 sterren.

Geen opmerkingen: