zaterdag 7 december 2013

Thomas Möhlmann Waar we wonen****



Thomas Möhlmann: Waar we wonen****

Over deze gedichtenbundel schrijft Uitgever Prometheus:

In zijn derde dichtbundel herneemt Thomas Möhlmann het perspectief van zijn eerdere bundels, door ditmaal de ruimte die wij innemen te verbeelden. Möhlmann laat de lezer verdwalen in taal én betekenis, een kunst die velen roemen in zijn poëzie. Naadloos laat hij gedichten en thema's elkaar opvolgen, om zijn rode draad soms weer net zo gemakkelijk te doorbreken. Een bijna lyrische liefde voor een herkenbare jij-figuur overkoepelt het geheel en keert steeds weer terug.
Waar we wonen biedt klinkende gedichten zonder opsmuk, voor iedereen verstaanbaar en toch uitdagend en verraderlijk op elke pagina.

Kan ik het mooier zeggen dan de recensent in NRC Handelsblad? “Möhlmann weet hoe taal de logica kan doorbreken. Zijn poëzie lijkt door filosofische vragen gevoed, maar wat hij schrijft is pure lyriek”.

Nee dat kan ik niet, ik kan alleen maar zeggen dat ik genoten heb van de poëzie in Waar we wonen. Twee zinnen blijven mij bij van dit boek en zijn voor mij de allermooiste:
 Iemand wees naar de sterren en zei
Ik zal altijd bij je blijven.

Maar hoe beoordeel je poëzie, die vraag stelde ik mijzelf en kwam op de volgende stappen:
·         - Poëzie moet je lezen en je er in onder dompelen;
·         - Lees elke dag één of meer gedichten, maar doe dat niet meer dan drie;
·         - Lees poëzie hard op voor;
·         - Probeer te begrijpen war er staat en lees de zin anders nog een keer;
·         - Dan ga je nadenken over de poëzie die je gelezen hebt;  Het ene gedicht is mooier dan de andere, het spreekt je meer aan.

Deze gedichtenbundel is inspirerend en gebaseerd op een zeerbelangrijk item en gebeurtenis in een mensenleven, wonen. Ik heb genoten van deze benadering van wonen.
En om in e sterrensfeer te blijven, geef ik Waar we wonen vier sterren.

Lees ook wat mijn medebloggers vonden van deze gedichtenbundel….
Ik dank de Uitgeverij Prometheus en NotJustAnyBook.nl voor de kans die ze mij gaven deze gedichtenbundel te lezen.

Geen opmerkingen: