zaterdag 10 mei 2014

Clemens van Brunschot: Wie noemde haar zwak?****

Clemens van Brunschot: Wie noemde haar zwak?****

Dit zegt uitgeverij Zilverspoor:

De zussen Stark: Pascal onstuimig en onvoorwaardelijk, Paula met een groot geheim. Om haar probleem op te lossen geeft Paula zich over aan de leider van een Texaanse sekte, met wie zij eerder in Londen een traumatische ervaring deelde. Pascal komt haar zus op het spoor en zet in San Antonio haar eigen leven op het spel in een poging om Paula te redden.
Hoe sterk kan een vrouw zijn? Of worden? Een gewone Nederlandse vrouw, vol onzekerheden, maar met veel liefde en humor.

Clemens van Brunschot woont in Eindhoven en debuteerde in oktober 2012 met 'Uit de duisternis neergedaald'. Hij vervolgde in september 2013 met 'Een vloek uit Kyrgyzstan'. Beide boeken zijn uitgegeven door Zilverspoor.

Enkele reacties op Clemens' eerdere boeken:
- Een vloek uit Kyrgyzstan
Intrigerend knap geschreven verhaal (NBD Biblion)
Een pauze nemen is zo makkelijk nog niet (Boekenbijlage)
Een vloek uit Kyrgyzstan, maar een zegen om te lezen (Schrijverspunt)
- Uit de duisternis neergedaald
Een boek dat je aan het denken zet (Maria Genova, auteur/ journalist)
Een goed geschreven debuut (Vrouwenthrillers.nl op Facebook)
Een bizar spel met de werkelijkheid (Peter ter Velde, journalist/auteur).


Wie noemde haar zwak? werd uiteindelijk de titel voor dit verhaal. En dat een titel hoofdbrekens kost heb ik ervaren. Tijdens het schrijven van dit boek werd ik gevraagd als proeflezer. Ik las een boek dat in wording was en nog aan gesleuteld moest worden. Maar toen ik Wie noemde haar zwak? las kon ik geen dingen vinden die nog veranderd moesten worden, een tweede keer las ik het aandachtiger en nog kon ik niets vinden. Dat het nog even duurde voor het boek uitkwam dat wist ik wel. En nu ligt er een exemplaar op mijn bureau, gesigneerd. en las ik het boek voor de derde keer en dat was absoluut heel leuk. Want nu vond ik toch weer mooie dingen die ik voorheen niet had gelezen...

Aan alle lezers: Lees dit boek, het onderwerp is verrassend, vrouw wil zus uit sekte redden, maar wat zo leuk is dat er heel veel humor in voorkomt en zo worden gênante en bizarre scenes met verve beschreven. . Er wordt afwisselend van uit het oogpunt van Paula en Pascal geschreven, en zo zit je in de hoofden van twee vrouwen. Er komen heftige en gruwelijke scenes in dit boek voor, maar toch blijf je lezen. Wie noemde haar zwak? is gemakkelijk leesbaar maar ook heftig, eenmaal er in begonnen wil je weten wat Pascal doet om haar zus te bevrijden, hoe ver ze gaat en natuurlijk of het haar lukt? Maar dat moet je zelf lezen en ervaren.

Geen opmerkingen: