zaterdag 10 mei 2014

Marelle Boersma: Nobody*****



Marelle Boersma Nobody*****

Dit zegt Uitgeverij De Crime Compagnie:

Vivian maakt zich zorgen over een van haar HAVO-leerlingen. De 17-jarige Lynn is afwezig en stil tijdens de lessen en lijkt zich meer en meer terug te trekken. Vivian vermoedt dat het meisje misbruikt wordt, maar Lynn laat niets los. Wanneer ze uiteindelijk achter de gruwelijke waarheid komt, is die erger dan ze ooit had kunnen bedenken...

Buiten schijnt de zon, en ik heb het ijskoud. Nobody heb ik zojuist gelezen in een paar uur en ik heb letterlijk maagpijn, hoofdpijn en het zeer koud. Dat het boek op ware ervaringen is gebaseerd maakt het realistischer en de waarheid is nog gruwelijker.

De stijl is geweldig, Nobody wordt vanuit 2 personen verteld, Vivian (ik) en Meidam. Daarnaast is er een verhaallijn en de cursief gedrukte stukken tussen hoofdstukken kunnen van Meidam of Lynn of zelfs van wie dan ook zijn, intrigerend. Marelle Boersma heeft dit eerde gedaan in haar eerder verschenen boeken, maar dat hoort bij haar stijl en zijn onmisbaar voor het verhaal. De stijl is vloeiend en prima leesbaar.

Alle personen die voorkomen zijn echte mensen, met hun ideeën, eigenaardigheden. Niets is storend, passen allemaal bij het verhaal.  De personen zijn menselijk, Vivian is menselijk in haar passie voor school, het verhaal van Mieke is zo waanzinnig en irreëel in de ogen van Viv dat ze eerst haar ogen ervoor afsluit. De waarheid is veel harder dan we verwachten. De zoektocht naar de jongens is werkelijkheid en kwam vorig jaar voor, met andere afloop dan deze. De aanname van het verdwijnen van meisjes en zelfmoord lijkt mij passend, men neemt het niet altijd serieus, er komen veel zelfmoorden voor onder pubers en er wordt ook niet gericht gezocht. Het meisje Lynn is goed neergezet.

Ik raad het boek iedereen aan, omdat het een werkelijkheid beschrijft waar wij geen weet van hebben of liever gezegd de ogen voor sluiten. Het is zo gruwelijk dat je niet verwacht dat het in Nederland ook kan gebeuren of in Europa. 

Nobody is een fantastische titel voor dit verhaal. En dit boek zorgt er toch voor dat mijn grenzeloze vertrouwen in mensen een deuk oploopt. Oftewel dat mensen vaak niet zijn wie ze zeggen te zijn, en dingen doen die niet door de beugel kunnen. Ook dat de politie alert moet zijn op ‘zelfmoorden’ of verdwijning van kinderen en jongeren. En dingen serieus moeten nemen ook al lijkt het nog zo fantasierijk.

Nobody heb ik al mogen proeflezen, met dank aan de Crime Compagnie en Marelle Boersma. 

Geen opmerkingen: