woensdag 2 december 2015

Latoya Moirae: De slang in het paradijs***1/2



Latoya Moirae: De slang in het paradijs***1/2

Max en Juliëtte zijn gek op elkaar, verliefd. Maar Max en Juliëtte zijn broer en zus, en een intieme relatie is niet normaal. Ondertussen worden er dode katten gevonden, graven worden geschonden en zijn er duistere krachten actief, Satanaanbidders.

Onder welk genre valt ‘De slang in het paradijs’? Ik kan er de vinger niet op leggen. Enerzijds zijn er de thrilleraspecten, dode lijkjes van katten, sinistere gebeurtenissen, anderzijds de relatie tussen Max en Juliëtte. Is het boek wellicht fantasy of horror? Moirae heeft alle elementen samen gevoegd tot een geheel. De cover ziet er spannend en eng uit, een doorgestoken hart in een ster met vijf punten en een bloedspoor. 

Het begin is duister, sadistisch en naar, het einde onvoorspelbaar en onverwacht. De relatie tussen Max en Juliëtte wordt mooi beschreven, seks en gevoelens worden besproken. Maar je weet dat het niet gewoon is, het hoort niet, zij weten dat ook, en proberen zich er tegen te verzetten. Hun ouders zijn geweldig lieve ouders. 

Het boek is in een groot lettertype gedrukt, ook zonder leesbril te lezen, gemakkelijk leesbaar. Soms vind ik uitleg wel eens te simpel of gaan situaties te snel zonder dat je hebt gelezen waarom. Maar al met al is het onderwerp wel bijzonder. Persoonlijk kan ik niet zo goed tegen dierenmishandeling en wilde deze stukken het liefst overslaan, het doden van een dier is voor mij genoeg.

De titel ‘De slang in het paradijs’ is na het lezen op verschillende manieren uit te leggen, maar dat laat ik aan de lezer.

Met dank aan Uitgeverij Zilverspoor van wie ik een exemplaar mocht ontvangen.

Geen opmerkingen: