maandag 4 juli 2016

Ellen Deckwitz: Olijven moet je leren lezen*****



Ellen Deckwitz: Olijven moet je leren lezen*****

Op mijn salontafel en bureau liggen boeken, veel boeken. Boeken die ik nog mag lezen en boeken die ik nog graag wil lezen. Lezende vrienden bekijken de stapels vaak met een kennersblik, net zoals ze mijn boekenkasten screenen. Mensen die niet lezen kijken met verbazing naar al die boeken en vragen “Heb je ze allemaal gelezen?” Of tonen totaal geen interesse, want het is hun hobby niet. Maar vaak maken boeken deel uit van een gesprek.

Grappig is het te ontdekken dat sommige boeken opvallen, door de cover (Kate Morton, ‘Aan de rand van het meer’, en Rowan Coleman, ‘Twintig regels liefde’) of door de titel. ‘Olijven moet je leren lezen’ is zo’n titel. Het is al een titel die naar meer smaakt. En dat is ook wat het boek doet. Deckwitz maakt een prachtig samenspel van poëzie en het leren eten, het consumeren ervan. Jenna Arts illustreert het geheel, en samen hebben zij een prachtig boek gemaakt.

Deckwitz geeft een totaal nieuwe invulling aan poëzie. Zij schrijft terecht dat mensen wel poëzie willen lezen maar niet kunnen. Literatuuronderwijs is uitgekleed schrijft zij, maar laten we maar eerlijk zijn het bestaat niet meer. Tijdens de uren Nederlands in de jaren zeventig van de vorige eeuw, bestond het al bijna niet meer, al kwam er op het mondeling examen wel een gedicht tevoorschijn. Zelfs op de Pedagogische Academie was er weinig aandacht voor literatuuronderwijs. Dat ik poëzie lees en dat zeer waardeer komt omdat ik zelf ben begonnen met poëzie lezen.

Door ‘Olijven moet je leren lezen’ wordt het lezen van poëzie vergemakkelijkt. Deckwitz schrijft erg beeldend over een gedicht. Elk hoofdstuk begint met een gedicht en zij geeft er uitleg aan. Dat doet ze met gevoel en met humor. Maar alles erover verwoorden doet ze niet, want een gedicht is een gevoel, een herkenning en een lokroep. 

‘Olijven moet je leren lezen’ is een boek dat je echt overal en altijd kan lezen, op vakantie, na je werk, tijdens een wachtpauze, in de trein, op het balkon, tijdens regen en zon. En dit boek is voor iedereen. En ik vind dat ‘Olijven moet je leren lezen’ verplichte kost moet worden op middelbare en hogere scholen. Waar U ‘Olijven moet je leren lezen’ ook leest, gegarandeerd wekt dit boek de interesse van mensen om U heen. En begint U met het lezen van mijn favoriete gedicht uit dit boek op pagina 72. Ik wens U heel veel poeziëplezier.

‘Olijven moet je leren lezen’ door Ellen Deckwitz is uitgegeven door Uitgeverij Atlas Contact.
 


Geen opmerkingen: