vrijdag 28 oktober 2016

NS Publieksprijs 2016



NS Publieksprijs 2016, en installatie als Kernjurylid op 26 oktober 2016.

Een tijd geleden kon je je aanmelden voor de NS Kernjury Publieksprijs 2016. Geweldig, dat zou ik graag willen doen, want ik had de afgelopen jaren deze NS Publieksprijs gevolgd en natuurlijk gestemd. En ik ben een lezer, een alleslezer he. Tot mijn grote verrassing kreeg ik een mail waarin stond dat ik was geselecteerd, samen met nog 249 mensen.

De voorpret was geweldig, ik verheugde mij op deze dag, maar was ook wel nerveus. In de mail stond dat je in de week van 17 oktober alle informatie zou krijgen. Dat was dus elke dag naar de brievenbus gaan en daar was De envelop. Een informatiebrief waarin stond dat de installatie plaats zou vinden op Amsterdam CS, andere geheimzinnige informatie, en een treinkaartje. 

Een dagkaart voor de trein, de trein, maar de laatste treinreis die ik maakte was in 2001. Zou ik de gok nemen en eens een keer met de trein gaan reizen of toch gemakkelijk doen en Valys bestellen? (Valys is het aanvullend openbaar vervoer, voor alle duidelijkheid ik ben niet meer zo mobiel, gebruik krukken in huis en de rolstoel buiten.) Eerst maar eens informatie gezocht op internet. En daar kwam ik bij NS assistentie terecht. Duidelijke informatie werd gegeven voor hulp bij het treinreizen als je niet mobiel ben. Dit was de uitgelezen kans om weer met de trein te gaan reizen. Dus boekte ik de twee treinreizen vanaf Den Haag CS naar Amsterdam Centraal. Het ging om de NS Publieksprijs en laten we wel wezen, lezen doe je heel veel in de trein.

Op de dag zelf, 26 oktober 2016, was ik nerveus. Hoe zou het gaan met het reizen per trein en zou het wel goed gaan…. Wel, het ging geweldig. De hulp en assistentie waren grandioos, de treinreizen een feestje en er ging weer een nieuwe (oude) wereld voor mij open. Overal mensen die onderweg zijn van en naar werk, of waar een mens de trein voor gebruikt. En vooral veel lezende en luisterende mensen. Ik was prachtig op tijd en kon nog even struinen op Amsterdam CS.

De locatie op CS Amsterdam was de Amsteltunnel, in de nieuwe tunnel die net klaar is. Een podium en stoelen met een envelop eronder stonden klaar. Koffie en thee bij inloop en je melden. En dan herkenning door een andere blogger, Femke van More Delight (http://www.moredelight.com/over-femke/?subscribe=success#blog_subscription-2) Natuurlijk bleven we bij elkaar en kletsten. We kennen elkaar via blogs maar nog nooit hadden we elkaar persoonlijk ontmoet. Steeds meer mensen druppelden binnen en er werd geanimeerd door iedereen gekletst. Heerlijk het geroezemoes dat vooral over boeken ging. Wie en welke boeken zouden er genomineerd worden? Hier en daar een enkele voorspelling. Uitgevers en medewerkers namen plaats. 

En toen begon de avond, een stem die altijd de treininformatie geeft, klonk en het werd doodstil. Een entertainer pur sang vertelde over de NS Publieksprijs. De connectie NS en lezen is heel duidelijk, in treinen wordt gelezen, punt, dat is het. Dus een prijs voor het beste boek door publiek is logisch. Hij wordt al een tijd jaarlijks uitgereikt, in het begin internationaal, nu voor het beste Nederlandse boek. Tromgeroffel weergalmde door het gewelf en een voor een kwamen de zes genomineerde auteurs op het podium en vertelden over hun boek.

En de zes genomineerden zijn:

Jelle Brandt Corstius (As in tas)
Annejet van der Zijl (De Amerikaanse prinses)
Paulien Cornelisse (De verwarde cavia)
 Griet Op de Beeck (Gij nu)
Claudia de Breij (Neem een geit)
Hendrik Groen (Pogingen iets van het leven te maken).

Daarna volgde onze installatie. Iedereen legde de eed af en kreeg een lint opgespeld. Nu nog de tas met zes boeken ontvangen en deze laten signeren. Het signeren gebeurde op het plein, reizigers stroomden toe en stonden te kijken. Het was ook een leuk gezicht, zes auteurs aan tafels die signeerden. 

En ik had mazzel. Ik sloot achter aan de rij, maar Jelle Brandt Corstius zag dat en zei: “Geef mij maar de tas”. Hij noteerde mijn naam, signeerde zijn boek en gaf de stapel door, met het verzoek of ze wilden signeren voor mij zodat ik niet in de rij hoefde te staan. Elke auteur signeerde zijn of haar boek voor mij en toen ik de tas terug kreeg was ik zo blij. Bijna huppelend, nou ja dat kan ik niet, maar zo voelde het wel, ging ik naar het desbetreffende perron voor de terugreis. 

De tas op schoot trok veel bekijks. Vooral lezers vroegen waar ik de tas had gekocht en of er een genomineerd boek in zat. Verrast waren ze als ik meldde dat alle zes boeken er in zaten. En ja ze gingen stemmen, heel belangrijk. Het was laat toen ik op Den Haag CS arriveerde, alleen nog met de Taxibus naar huis. 

Midden in de nacht kwam ik thuis, moe, maar zo tevreden en blij dat ik deel uitmaak van de Kernjury NS Publieksprijs 2016. 

En nu is het aan U en ons, om de winnaar te kiezen voor de NS Publieksprijs 2016. Want het is bewezen en ook geweldig dat een boek die deze prijs wint, goed verkoopt. Goed voor de auteur, goed voor de uitgever en geweldig voor ons lezers. Want de genomineerden zijn stuk voor stuk hele goede auteurs en zij hebben een geweldig boek geschreven. Ik ga ze lezen en U ook of U hebt ze al gelezen en weet wie U graag als winnaar of winnares ziet. En als U stemt kunt U dat doen door de onderstaande link te gebruiken.

https://www.nspublieksprijs.nl/stem/3636638817772e42b59d74cff571fbb3
 
Lees, stem en enjoy.


Noot:

CPBN en NS, het is een geweldig evenement, en dank u wel dat ik voor dit jaar ben geselecteerd.

Geen opmerkingen: