woensdag 26 oktober 2016

U2 onder een bloedrode hemel**** onder redactie van Erik van Bruggen



U2 ONDER EEN BLOEDRODE HEMEL****

Onder redactie van Erik van Bruggen

Kan een boek muziek uitdragen? Deze vraag zou ik stellen aan redacteur Erik van Bruggen. Hij is degene die het boek 'U2 onder een bloedrode hemel' onder zijn hoede nam en de rode draad U2 laat zijn. . Hij vroeg 34 mensen een column schrijven over U2, de eerste column is van zijn hand.

“U2 verbindt, maar verdeelt ook. Zelfs in dit boek. Liefhebbers, zoals devote fans zoals ik, kunnen het niet nalaten ook bijna altijd een kritische noot te plaatsen bij de band waar ze van houden…. Geen fan ontkomt aan morele oordelen, aan een mea culpa voordat de enthousiaste verhalen over de band en haar muziek verteld mogen worden.” Deze woorden schrijft Van Bruggen in de Inleiding.

En Uitgeverij Brandt schrijft op de achterkant van een prachtige hardcover met een zwart wit foto en bloedrode letters:
Veertig jaar geleden werd U2 opgericht. Miljoenen fans groeiden op met de band, opvallend vaak in een haat-liefdeverhouding. U2's lyrische teksten vol verwijzingen, levenslessen, hun extatische optredens en hun verslavende muziek trekken aan, maar stoten soms ook af, en misschien maakt dát U2 zo fascinerend. In dit boek komen al die geluiden samen. In openhartige verhalen vertellen vijfendertig auteurs - van dominees tot politici en muzikanten, en van journalisten tot fans en critici - hoe de muziek van U2 hen, voor even of voor bijna altijd, heeft aangeraakt. Het resultaat is even divers als dat prachtige oeuvre van U2. Dream Out Loud!

Terwijl ik naar U2 luister lees ik de columns, elke dag gedurende een week. Niet elke plaat raakte mij en zo raakt ook niet elke column. Maar gevoelige snaren worden beroerd als je columns leest over de liefde voor de muziek van U2, over de teksten en waar ‘Sunday bloody Sunday’ toch wel een favoriet is. Mooi verhaal van iemand die zijn zoon Bono noemt en wat er gebeurde, kippenvel als men schrijft over de aanwezigheid bij een concert. En hoe men teksten gebruikt en interpreteert of ze luidkeels meezingen. 

U leest het goed hoor tussen de regels door, ik ben fan van de band U2 al vanaf het begin. En mijn wens was en is nog altijd een concert bijwonen als ze in Nederland zijn. Het is de enige band waar ik geld voor over zou hebben voor een fysiek optreden, denk ik. Nou, nee, ik denk toch dat ons bin zunig tevoorschijn komt en ik gewoon de nieuwste cd zou kopen en/of een opname met dank aan de nieuwste technieken. Maar dit boek zet mij toch aan het denken en zou ik toch, ooit………… 

Ik wens U veel plezier met lezen, iedereen die van columns houdt, van U2 of graag een boek leest. Veel uren leesplezier en herkenning gegarandeerd.

Auteur: 35 columnisten onder redactie van Erik van Bruggen
Titel: U2 onder een bloedrode hemel
Genre: Non Fictie, biografieën van musici
Uitgeverij: Brandt
Aantal pagina’s: 334

Met dank aan Uitgeverij Brandt voor dit pareltje (nou grote parel dan) onder de non-fictie boeken.


Geen opmerkingen: