vrijdag 11 juli 2014

Mons Kallentoft: Lichthemel****

 Lichthemel van Mons Kallentoft****

Dit zegt  Xander Uitgevers bv:


In een bejaardentehuis waar de zorg te wensen overlaat wordt de 79-jarige Konrad Karlsson dood aangetroffen, hangend aan het snoer van de alarmknop boven zijn bed. Alles wijst op zelfmoord, maar als Malin Fors de zaak op zich neemt blijkt dat Konrad ondanks zijn kwaaltjes juist vol levenskracht zat.
Haar vermoedens over Konrad worden versterkt door de autopsie. Malin zoekt naar aanwijzingen, maar niets lijkt te kloppen en de gegevens die ze verzamelt zijn tegenstrijdig. Zou iemand baat hebben bij de dood van deze zieke oude man? En zo ja, volgen dan nog meer moorden?
Lichthemel is het vervolg op Engelwater en het tweede deel in de serie over inspecteur Malin Fors, volgens velen het beste werk van Mons Kallentoft tot nu toe.


Wow wat komt Lichthemel bij mij binnen en raakt mij diep. Doordat mijn vader in een verzorgingshuis woonde en de laatste weken van zijn leven in ziekenhuis en verpleeghuis was is het net alsof ik zelf in dit boek aanwezig was. Je staat er bij en je kijkt er naar en ja alles wat er wordt verteld is waar. En dan pas zie je goed waar bezuinigingen toe kunnen leiden en waardoor mensen lijden.

Lichthemel is spannend en het einde onvoorspelbaar. Erg goed het plot dat zo simpel maar ozo ingenieus in elkaar zit. Maar ik moest wel wennen aan de stijl, zinnen met weinig woorden, staccato, simpel en doeltreffend. Maar het leest daardoor in heb begin wel wat moeilijker, eenmaal in het boek gestart ervaar je dat later niet meer.


Geen opmerkingen: