woensdag 30 juli 2014

Thomas van Aalten: Leeuwenstrijd****

Voor Een perfecte dag voor literatuur was Leeuwenstrijd gekozen door Thomas van Aalten.

Nieuw Amsterdam Uitgevers zegt over Leeuwenstrijd:

Een familieroman.
Voorjaar 2012. De opstandige puber Luca Dona vindt een oud leeuwenpak op de zolder van Duynstaete, een voormalig jongensinternaat, waar zijn opa opgroeide. Deze vondst vormt het startschot van een zoektocht naar de geschiedenis van de familie Dona. Van de vestiging van een Italiaans mijnwerkersgezin in het Limburg van de jaren twintig, via een vlucht uit Europa met een circuskaravaan, naar de spionagepraktijken van de BVD, de demonstraties in de jaren tachtig en een door social media omgeven jongerenrel.

Leeuwenstrijd geeft een panoramische blik op Nederland aan de hand van vier vaders en zonen Dona, die elk op hun eigen manier de idealen van een generatie vertegenwoordigen - maar passen ze ook allemaal het leeuwenpak?


Leeuwenstrijd, titanenstrijd, dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik dit boek vastpakte. Op de cover een jongetje met zijn vader, het jongetje trekt een lange neus tegen zijn vader en de vader balt zijn vuist.  Alles in een zwart witte tint net als een oude foto. Vanaf de eerste bladzijde ontroerde deze roman al, Luca is dol op zijn opa. Zijn vader is niet de gemakkelijkste en tijdens straf laat Luca zijn fantasie de vrije loop. Ongemerkt kom je overal en lees je alles over het verleden van een Italiaanse familie in Nederland vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw. Alles maak je mee, met Luca als hoofdpersoon.

Ik houd van romans en helemaal als er geschiedenis in wordt geschreven en dat doet Leeuwenstrijd. Daarnaast maak je de persoonlijke ontwikkeling van Luca mee. En wat hij meemaakt is niet gemakkelijk, zo ver van mijn vader vandaan, mijn vader die een echte vader was. Maar dat Luca van zijn vader houdt is onvoorwaardelijk, al is dat niet gemakkelijk.

Wat kan ik nog meer zeggen over deze geweldige roman, dat het prettig leest, dat de sfeerbeschrijvingen echt zijn, en doet denken aan de twintigste eeuw. Maar soms wat te veel informatie waardoor je hoofd rommelt, maar Luca zet alles weer op zijn plaats. Wat is Van Aalten een begendadigd verteller.

Ik wil absoluut eerdere boeken van deze schrijver lezen.

Leeuwenstrijd van Thomas van Aalten is een aanrader voor iedereen die van romans houdt, voor mensen die van geschiedenis houden oftewel voor iedere lezer die graag een goed boek leest, ciao bello.

Lees hier wat mijn medebloggers van deze roman vinden:

http://www.notjustanybook.nl/2014/03/leeuwenstrijd-thomas-van-aalten/

Geen opmerkingen: