zaterdag 28 februari 2015

Charles den Tex & Anneloes Timmerije: Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd****


Charles den Tex &Anneloes Timmerije: Het vergeten verhaal van een onwankelbare liefde in oorlogstijd****

Verrassend het project van Charles den Tex en Anneloes  immerije, want zo zou je deze roman wel  kunnen noemen. Er wordt geschiedschrijving gedaan en aan de andere kant het romantische verhaal van het meisje en de piloot die elkaar leren kennen, elkaar kwijtraken in de Tweede Oorlog door de inval van Japan in Indonesië en elkaar na de oorlog weer terug vinden.

Charles den Tex ken ik van zijn boeken, thrillers, en van Anneloes Timmerije had ik nog nooit gehoord, zij heeft twee boeken geschreven. Deze emotionele en ontroerende roman heeft wel vragen bij mij opgeroepen, niet het verhaal want dat is grandioos, gebaseerd op ware gebeurtenissen en levende personen. Maar het thema, het schrijven ervan en het doen van onderzoek, dat zijn vragen die ik dit duo graag zou willen stellen. Dit boek is meer dan een roman, het is een document, het is een geschiedenisboek waarin een vergeten stuk van de oorlog aan de orde wordt gesteld en op een fantastische wijze. Zelden heb ik een boek gelezen dat zoveel vragen bij mij oproept over de totstandkoming.

Mochten de schrijvers “Een Perfecte dag voor literatuur” volgen en lezen dan hoop ik dat ze mijn vragen zouden willen beantwoorden.

Deze vragen zou ik stellen:

1.       Op welke wijze kent u elkaar?
2.       Waarom besloot u samen deze roman te schrijven? En op welke wijze ging dat?
3.       Hoe bent u op het achterliggende verhaal gestuit?
4.       Heeft u de hoofdpersonen werkelijk ontmoet?

(Ja ik heb achterliggende informatie gelezen, maar dat is voor mij niet genoeg.)

Charles den Tex schrijft thrillers, tijdens het lezen van deze roman herkende ik zijn stijl, het uitgebreid vertellen, de uitleg, maar ook de gemakkelijke manier van schrijven, zo lijkt dat voor ons lezers. ‘Het vergeten verhaal’ is geen thriller, maar toch ook weer wel, want het verhaal leest als een spannend avonturenboek, de avonturen van de piloten, en daarnaast de angstaanjagende kampervaringen. Ook de zoektocht door Guus is spannend beschreven. De liefde speelt een grote rol. 

Ook de tijd na de Tweede Wereldoorlog komt aan bod en bijna alles wordt besproken. Een diepe zucht als je ‘Het vergeten verhaal’ dicht slaat. Feiten en fantasie worden goed met elkaar verweven. En het is een toegankelijk boek, voor jong en oud. En zeker jongeren die geschiedenis in hun vakkenpakket hebben zullen dit boek graag willen lezen.

Er zijn wel minpunten, er zijn hoofdstukken in deze roman die langdradig zijn met opsomming van feiten, nodig voor de geschiedschrijving, maar dan leest het wat taai en is erg saai. Na een dergelijk hoofdstuk beland je weer in de wereld van Lienke en Guus die toch zo bijzonder was en is en vandaar 4 sterren voor deze ontroerende en knap geschreven (avonturen)roman. 

Lees hier wat mijn medebloggers schrijven over deze roman notjustanybook.nl  Een perfecte dag voor literatuur:


Geen opmerkingen: