maandag 1 februari 2016

Mira Caspers: 270 Vegan recepten voor alle seizoenen****1/2

Mira Caspers: 270 Vegan recepten voor alle seizoenen****1/2. 


Kook- en bakboeken, daar ben ik dol op. Ik lees ze elke keer weer en ook al ken ik de boeken en weet wat er komt, ik verslind hem toch weer. ‘270 Vegan recepten voor alle seizoenen’ is zo’n boek dat ik altijd weer zal pakken en lezen. Maar het boek zorgt voor een andere impuls, koken voor mijzelf, een aantal recepten dat Caspers geeft zijn voor 1 of 2 personen, zoals broodjes en stamppotten en daar ben ik zo blij mee. Bovendien gebruikt Caspers gewone ingrediënten, geen producten waar je speciaal voor naar een aparte winkel moet gaan. Ook geeft ze in het begin een lijst met producten en merken.

Stamppot voor twee personen maken is geen probleem, de ene helft vandaag, de andere helft overmorgen of eventueel invriezen.De recepten voor eéén persoon zijn geweldig. Natuurlijk zijn er recepten voor meer personen, maar persoonlijk val ik op de een en tweepersoons maaltijden.

Caspers geeft recepten, vegetarisch, voor alle seizoenen. Zij houdt rekening met wat er aan groente en fruitaanbod is. Caspers zelf is veganist, dus dat betekent dat zij alleen plantaardige producten gebruikt en niets van een dier, dus ook geen leren schoenen en tassen. Zover ga ik niet, ik ben zelf vegetarisch al heel lang als ik voor mijzelf kook en bak, maar als ik bij vrienden ben die lekker koken, vind ik vis of vlees zalig. En ik ben dol op leer.

De indeling in het boek is geënt op de vier seizoenen, maar als je een recept wilt zoeken is er een alfabetisch register. Daarnaast is er een index van gerechten met pasta of rijst. Caspers heeft daar goed over nagedacht. Het maakt dit kook- en bakboek bijna af. Er is nl. een minpuntje, er hadden wel meer foto’s in gemogen, waar andere boeken vol staan met foto’s en er vaak een overdaad is, mogen het hier wel meer zijn.

In de boekenkast met kook- en bakboeken komt dit boek niet te staan, maar in de keuken waar ik dagelijks of wekelijks recepten kan gebruiken. Met dank aan schrijfster van wie ik een exemplaar mocht ontvangen.

Geen opmerkingen: