dinsdag 15 november 2016

André Platteel. Net veertien***



NAW niet belangrijk
                                                                                Den Haag, 14 november 2016

De heer Jonathan

P/a André Platteel

Uitgeverij Magonia

Utrecht

Geachte heer Jonathan,

Als U deze brief ontvangt is het vandaag Een Perfecte dag voor literatuur op Notjustanybook.nl. Op deze dag zullen veel bloggers over U schrijven, en over uw schepper, de schrijver André Platteel. Niet altijd zal er positief over U geschreven worden. En U weet ook wel waarom. 

Erg verbaasd was ik over de passages van uw escapades op Uw veertiende. Een aantal dingen vind ik onbegrijpelijk, die passen niet bij een jongen van veertien. De taal, de ruwe wijze waarop er over meisjes wordt gesproken, onbegrijpelijk en onverdraaglijk. En ik hoop niet dat men er een voorbeeld aan neemt, want een voorbeeld bent U niet, op uw veertiende. En deze beschrijvingen zette mij wel aan het denken. Als het waar is dat puberjongens zo denken en doen dan is er nog heel veel te doen. Maar daar kunt U weer niets aan doen, het is de hand van de schrijver die alles over uw leefomgeving schrijft. 

Over uw moeder kan ik heel kort zijn, zij is een lieve, en kranige vrouw die het niet altijd gemakkelijk heeft bij uw vader. Hij is alcoholist, al wordt dat niet zo omschreven. Maar U en ik weten het vanaf het begin van dit epos. Als U als jochie Uw vader uit de kroeg moet halen, dan weet je het eigenlijk wel. En dan is daar Stefan, uw 8 jaar jongere broertje. Hij is lief, een klein jongetje dat opkijkt naar zijn broer en dol is op skaten. 

Stefan is de held van het verhaal. Hij maakt alles goed wat er mis is met het gedeelte dat over U is geschreven, van twee sterren naar vier sterren. Arm jochie, zelfs nu als ik over hem schrijf krijg ik weer een brok in mijn keel. Ik wil U wel vertellen dat U het goede heeft gedaan, voor hem. Uiteindelijk was U er voor hem. 

Hoe het in de toekomst nu verder gaat weten U en ik niet, ik kan U alleen maar alle goeds wensen en vooral dat U het goede blijft doen. Misschien kunt U mij terug schrijven en vertellen hoe het met u gaat. Een kerstkaart, één keer per jaar is ook prima hoor, een kort berichtje, om te horen dat het goed gaat met U.

Met vriendelijke groeten,

Charlotte Veltman





Auteur: André Platteel

Titel: Net veertien

Genre: Literaire romans

Uitgeverij:Magonia

Aantal pagina’s: 220

Geen opmerkingen: