maandag 21 november 2016

Lunch met Justin Cronin op 15 november 2016



Kort verslag lunch met Justin Cronin op 15 november 2016

Wikipedia vertelt het volgende over de auteur Justin Cronin:

Justin Cronin (1962) is een Amerikaanse auteur. Hij won onder andere voor zijn fictie de PEN/Hemingway Award, de Stephen Crane Prize en de Whiting Writer's Award.
Cronin werd geboren in New England en studeerde af aan de Universiteit van Harvard en de Iowa Writers' Workshop. Hij heeft creatief schrijven geleerd en was de 'author in residence' aan de La Salle University in Philadelphia, PA van 1992 tot 2005. Hij was professor in de Engelse taal aan de Rice University.

Cronin werkt aan een trilogie over een post-apocalyptische vampier, waarvoor hij een contract afsloot ten bedrage van 3,75 miljoen dollar. Het eerste deel, The Passage, werd uitgegeven in juni 2010 en behaalde gunstige recensies. Eerder rapporteerde de New York Times dat Fox 2000 de filmrechten van het eerste boek in de trilogie voor 1,75 miljoen dollar had gekocht. Het is bekend dat de film geregisseerd zal worden door Ridley Scott. Samen met Fox 2000 boden nog drie andere studio's voor de rechten: Universal, Warner Brothers en Sony, maar dit bedrag bedroeg rond de 1,25 miljoen dollar.

Cronin heeft een vrouw en kinderen.

Bibliografie
  • 1990 - A Short History of the Long Ball
  • 2001 - Mary and O'Neil - Winnaar van "The Book of the Month, Club First Fiction Award"
  • 2004 - The Summer Guest
  • 2010 - The Passage (vertaald als De Oversteek)
  • 2012 - The Twelve (vertaald als De Twaalf)
  • 2016 - The City of Mirrors (Nederlandse versie De stad van spiegels) moet nog verschijnen, verwacht 2017)

Op dinsdag 15 november mocht ik aanwezig zijn bij de lunch met de schrijver Justin Cronin die in Nederland was. Cargo/De Bezige Bij had deze georganiseerd in het Ambassador Hotel in Amsterdam. Tussen de interviews door konden wij, een select groepje lezers, samen met hem lunchen. 

Wij nemen deel aan de Justin Cronin Challenge, zijn trilogie lezen de komende maanden. 'De Oversteek' verscheen in 2010, 'De Twaalf' in 2012 en de Nederlandse vertaling van het einde van de trilogie verschijnt in januari 2017. Medelezer Minca Huiberts was de winnares van de lunch op Hebban.nl. Omdat zij niemand in haar omgeving kon vinden die met haar mee kon gaan op deze korte termijn koos zij mij uit de challenge-deelnemers, dank je wel Minca, het was erg leuk.

‘De Oversteek’ staat al jaren in mijn kast, een dikke pil van 1000 pagina’s. Ik heb hem gelezen al wist ik dat niet meteen meer. De Justin Cronin Challenge was en is de de uitgelezen kans om deze trilogie achter elkaar te lezen. In de dagen voor de ontmoeting pakte ik het boek om te laten signeren en begon te lezen. Al op de eerste pagina wist ik  het weer. ‘De Oversteek’ was voor mij een thriller met literaire aspiraties. De SF was een prettige bijkomstigheid.

Dinsdag de 15e verzamelde een klein groepje lezers en medewerkers van boekhandels zich in de lobby, waar we door medewerkers van De Bezige Bij/Cargo werden opgevangen. We gingen naar een grote ruimte waar de lunch werd klaar gezet. Schalen met broodjes, salades, soep en koffie/thee werden naar binnen gedragen. 

Al snel kwam Justin Cronin de kamer binnen, hij is niet zo groot, wel aanwezig en enorm vriendelijk. Hij begon meteen te vertellen en bleef vertellen. Alle vragen die ik had voorbereid hoefde ik niet te stellen. Ik had al zo’n vermoeden, een auteur die professor is geweest kan een begenadigde verteller zijn. Cronin is zo’n docent die iedereen gehad moet hebben. De medewerksters boekhandel die nog studeerden en de stagiaires van de Bezige Bij wilden hem graag als docent. 

Een aantal dingen heb ik uit zijn verhaal er uit gehaald:

·        *  Elk verhaal heeft een einde, als je aan een boek begint moet je het einde weten. Je kan het nog zo gek maken, het einde moet je voor ogen staan.
*
·         * Schrijven is vooral veel schrappen.

·         * Alles moet wel kloppen, iemand die een coltrui aan heeft kan niet ineens een vest dragen op hetzelfde moment.

·        *  Over de hoofdpersoon Amy wilde hij niet veel vertellen, daar moet je over lezen.

·       *   Fantasy waaronder zijn trilogie valt, is geen genre dat in Amerika voorkomt. Ik was zelf heel verbaasd dat zijn trilogie onder dit genre wordt geplaatst. Ik heb 'De Oversteek' zoals gezegd als thriller gelezen en als literatuur.

·      *  Hij heeft tien jaar gedaan over het schrijven van deze trilogie.

·     *    Hij leest wel het script van de verfilming voor de tv-serie maar laat alles over aan de editors, het is hun interpretatie van zijn boeken.

Aan het eind van de lunch signeerde hij onze boeken en kregen we het tweede deel ‘De twaalf’, het derde deel ‘De stad van spiegels’ laat nog even op zich wachten maar tot die tijd ben ik wel zoet. Het is erg leuk om een schrijver te ontmoeten die ook een begenadigd verteller is. 

Eén vraag had ik hem wel graag willen stellen: Wat is Uw nieuwe project? Maar die kans krijg ik nog wel, op facebook….

Dank u wel Uitgeverij Cargo/De Bezige Bij voor de prima verzorgde lunch, de fantastische ontvangst en het boek ‘De twaalf’. En nu Lezen………

Geen opmerkingen: