vrijdag 15 april 2016

Mensje van Keulen: Schoppenvrouw***



Charlotte Veltman
NAW plaats ik hier niet

                                                            Den Haag, 15 april 2016

Mevrouw M. Van Keulen
P/a Uitgeverij Atlas Contact
Amsterdam

Geachte mevrouw Van Keulen,

Voor Een perfecte dag voor literatuur op Notjustanybook.nl mocht ik uw boek ‘Schoppenvrouw’ lezen. Graag wil ik U een vraag stellen over dit boek.

U bent een begenadigd schrijfster met een groot oeuvre. Ik heb een aantal prachtige boeken (bijna allemaal) van U gelezen. Vanaf de eerste bladzijde genoot ik van Uw mooie proza en Uw verhalen over verschillende hoofdpersonen. Als ik een boek van U gelezen had sloeg ik het ademloos dicht, tevreden en goed gevoed.

Waarom doet ‘Schoppenvrouw’ niet wat ik zo graag wil, mij verliezen in het prachtige proza dat U kan schrijven. Aan de zinnen ligt het niet. Korte zinnen zijn U niet vreemd. En vaak is in de kortste zin heel veel verteld. Het gaat om de hoofdpersoon Paula in ‘Schoppenvrouw’. Zelden irriteer ik mij namelijk aan een hoofdpersoon. Dat doet Paula wel. Het schuurt en wrikt namelijk, hoofdpersoon Paula irriteert mij. Vanaf de eerste tot de laatste zin lees je over haar duistere, donkere en zware gedachten. Op elke bladzijde die ik omsla verwacht ik dat het noodlot toe slaat, met donder en bliksem. Maar het gebeurt niet. 

‘Schoppenvrouw’ bestaat uit 132 bladzijden met een groot lettertype. Het aantal bladzijden is irritant, want het is schamel, minnetjes. Er had nog zoveel meer verteld kunnen worden over Paula, haar man Oscar en hun dochter. Hoe denken zij over Paula, zijn vrouw en haar moeder? 

Wat door U is verteld over Paula zou genoeg moeten zijn, maar helaas door ‘Schoppenvrouw’ wordt mijn leeshonger alleen maar aangewakkerd. Die honger in mij dient gevoed te worden en wel door een heel dik en goed boek. En daarom mijn vraag: Wanneer komt er een vervolg? 

Met vriendelijke groeten,

Hoogachtend,

Charlotte Veltman

PS: Leest u ook maar wat mijn medebloggers over ‘Schoppenvrouw’ schrijven op Een perfecte dag voor Literatuur op NotJustAnyBook.nl --- http://www.notjustanybook.nl/2016/02/schoppenvrouw-mensje-van-keulen/

Geen opmerkingen: