vrijdag 31 augustus 2012

Ian Robertson: Het winnaareffect


Het winnaareffect door Ian Robertson

Wat succes en macht met onze hersenen doen

Beschrijving van het boek
Een acteur die een Oscar wint, leeft gemiddeld vier jaar langer dan een collega die slechts wordt genomineerd. Een bokser die een grote wedstrijd wint, heeft dankzij de neurologische effecten van winnen meer kans de volgende ook te winnen. Veel en vaak winnen blijkt permanente veranderingen teweeg te brengen in onze hersenen en ons gedrag: ons concentratievermogen neemt toe en we worden fanatieker. We worden echter ook minder empathisch en kunnen te maken krijgen met een sterk verhoogde seksdrive.

In 'Het winnaareffect' laat Ian Robertson, professor in de neuropsychologie te Dublin, op heldere wijze zien wat de mentale en lichamelijke effecten van macht zijn. Aan de hand van analyses van vooraanstaande politici, onderzoek naar kinderen van succesvolle ouders, analogieën uit het dierenrijk en vele fascinerende praktijkvoorbeelden laat hij zien wat iemand 'een winnaar' maakt en hoe het komt dat de één zoveel beter met macht kan omgaan dan de ander. Het resultaat is een verfrissend nieuw perspectief op leiderschap en zijn vele uitdagingen.

Ian Robertson is een begenadigd schrijver met talent voor uitleg en humor. Zijn boek 'Het winnaareffect' leest erg prettig ook al is het een informatief boek. Hij geeft voorbeelden en spreekt ook de lezer aan en dat maakt het boek prettig leesbaar. Ik heb met plezier dit boek gelezen en absoluut heb ik er van geleerd, het is waar succesvol zijn zorgt voor een plezierig en beter leven, het winnen van prijzen geeft je een boost voor een volgende keer. Ik ben erg succesvol in het winnen van boeken, acties waar ik aan meedoe. En dat is geweldig, geeft zelfvertrouwen. Dat wil niet zeggen dat ik als ik mee heb gedaan er van uit ga dat ik win, absoluut niet, ik vergeet het weer tot ik een berichtje op Facebook zie of een email krijg. En dat geeft mij een positief gevoel, dat versterkt wordt doordat ik de gewonnen prijs (boek) weken op mijn eettafel laat liggen voordat ik het lees/in de boekenkast zet. Er aan voelen en doorbladeren is prettig. En ik laat vrienden graag delen in gewonnen prijzen. 

Kernwoord in dit boek is ook  Macht, macht om te heersen en te verdelen, maar ook machtig zijn, het gevoel dat je alles aankunt. Robertson geeft met voorbeelden aan hoe fout of goed het kan gaan.
Ik heb er van genoten en ervan geleerd. Een aanrader voor iedereen. Het is niet een boek dat je in een adem uitleest, maar elke dag een stuk geeft je veel stof tot overdenken.

De meest opvallende zin vind ik de laatste zin van dit boek: “Het temmen van het ik is wellicht de grootste uitdagingvoor het succes van de mensheid.

En dank aan NotJustAnyBook.nl en Maven publishing dat ik dit boek heb gewonnen en mocht lezen.

Ik geef het boek 4 sterren, zo onderhoudend kan een informatief boek zijn.

Geen opmerkingen: