zondag 25 augustus 2013

Recensie De Teruggekeerden van Jason Mott

De Teruggekeerden door Jason Mott

Ik heb het boek De Teruggekeerden van Jason Mott mogen pre-readen voor NotJustAnyBook.nl
Het boek is uitgegeven door Harlequin Holland.

Omslag:

Op een zonnige dag in augustus 1966 verdrinkt de achtjarige Jacob, zoon van Lucille en Harold Hargrave. Bijna vijftig jaar later staat hij voor hun deur. Blakend van gezondheid, nog steeds acht jaar oud.
En Jacob is niet de enige die is teruggekeerd uit de dood. Overal in de wereld duiken Teruggekeerden op, en al gauw zijn het er zo veel dat steeds meer mensen zich bedreigd voelen. Niemand begrijpt waarom het gebeurt, hoe het mogelijk is. Maar één ding is zeker: in de chaos die volgt zal iedereen uiteindelijk een keuze moeten maken.

Persoonlijk:

Toen ik de beschrijving van dit boek las, dacht ik aan mijn dierbaren die overleden zijn. Zou ik ze terug willen zien? Ja, heel graag, maar dan wel gezond, voordat ze ziek werden of door een ongeluk in coma raakte. Maar dan, wat zou er dan gebeuren? Ik ben ouder geworden, heb een ander leven dan toen. Zou mijn vriend Stephan mij nog wel willen, 14 jaar na dato. En mijn moeder, ze vindt mijn vader in het verzorgingshuis en hij lijdt aan Alzheimer. Kent hij haar nog wel? Het is 7 jaar geleden dat zie is overleden maar wel 10 jaar geleden dat je merkte dat haar lichamelijke en geestelijke toestand verslechterde. En mijn broer die dit jaar overleed, hij ging naar de hemel waar zijn moeder op hem wachtte, hij zou de groeten doen aan mijn zwager die inmiddels al een aantal jaren geleden overleden is.
Wat ik wel heel graag zou willen is dat ik met ze kon praten over het nu, hier en daar. Of ze gelukkig zijn waar ze nu zijn en of ze bij mij zijn en op mij passen.

En dan nu het boek De Teruggekeerden

Ik vond het verhaal boeiend en bijzonder, de ouders van Jacob veroverden een plaatsje in mijn hart. Het Bureau vond ik een vondst, een organisatie die over de gehele wereld teruggekeerden moeten herenigen met hun familie. Je leest van veel mensen, teruggekeerden en hun familie hun achtergronden. Jason Mott kan met weinig woorden veel zeggen en de humor ontbreekt niet. En het boek is beklemmend. Mensen reageren toch anders dan verwacht en over de gehele wereld ontstaat chaos.

Soms werd ik op het verkeerde been gezet, vooral omdat de schrijfstijl zo wisselend is, in het ene hoofdstuk ontroerend, poëtisch en liefdevol, in een ander hoofdstuk vreemde hersenkronkels, en ongevoelig. Toch ben ik blij dat ik De Teruggekeerden’ van Jason Mott heb mogen lezen. Het heeft mij weer aan het denken gezet, nl. dat ik de dierbare mensen die ik nog heb en die er nog zijn moet koesteren en verwennen…

De Teruggekeerden ligt 27 augustus 2013 in de winkel.

Geen opmerkingen: