zaterdag 15 november 2014

Emma Hooper: Etta & Otto & Russell & James*****

Emma Hooper: Etta & Otto & Russell & James*****


Voor een Perfecte dag voor Literatuur van NOtJustAnyBook.nl mocht ik dit ontroerende boek lezen.
Dank jullie wel, ook de Uitgever.

Dit zegt Uitgeverij Podium Amsterdam:

 Otto vindt op de keukentafel van zijn afgelegen boerderij in Saskatchewan een afscheidsbrief van zijn vrouw. Etta heeft besloten dat ze nog voor haar dood - ze is tweeëntachtig - de oceaan wil zien. Ze begint te lopen: het is nog 3232 kilometer tot de kust.
Otto ging ooit zelf op reis, om te vechten in een ver land. Nu Etta weg is, krijgen de demonen uit de oorlog weer vat op hem. Hun buurman Russell volgt vastberaden het spoor van Etta, zijn heimelijke grote liefde. En James, tja, die moet je op papier ontmoeten.
Etta & Otto & Russell & James is een betoverende roman over een pelgrimstocht en eeuwige liefde. Emma Hooper schrijft overtuigend en liefdevol over haar personages die proberen hun verleden achter zich te laten, maar niet zonder de mooie herinneringen te koesteren.

De Canadese Emma Hooper reist de wereld rond met een oude koffer vol gadgets, een altviool en een accordeon. Ze trad op met onder anderen Peter Gabriel en Toni Braxton, en acteerde in verschillende films en tv-series. Emma Hooper publiceerde eerder korte verhalen en gedichten en geeft les in creative writing aan de Bath Spa University.

'Hooper dompelt zichzelf onder in haar personages. [...] pure poëzie, verbluffend mooi.' Kirkus Reviews


Op de cover:

'Ongelooflijk ontroerend, prachtig geschreven, een boek dat wijsheid uitstraalt.' Chris Cleave, auteur van Kleine Bij'


"Kan een boek zingen?" is een vraag die ik mij vaker al stelde, maar tot op heden heb ik slechts twee boeken gelezen die dat deden en een viool speelde de hoofdrol. Emma Hooper doet dat wel in haar boek met de lange namentitel.  Er zit ritme in Etta&Otto&Russell&James maar ook muzische prachtige zinnen, de een nog ontroerender en speelser dan de andere. Korte hoofdstukken, elk hoofdstuk heeft dan weer korte stukjes, soms maar een paar zinnen, maar er spreekt zoveel kracht uit die zinnen en de ontroering spat er af. Dit is alles wat een roman moet zijn, en ja dit boek moet je lezen.

Vanaf het begin probeerde ik langzaam te lezen, elke dag maximaal 20 bladzijden om de prachtige, mooie en ontroerende zinnen in mij in te laten werken en natuurlijk het avontuur te beleven van Etta die de oceaan nog wilt zien voor haar door en Otto, wat hij doet als Etta naar de oceaan op zoek gaat. En zo begon ik elke dag, en stopte met een glimlach, mij verheugend op de volgende dag. Maar de dag kwam natuurlijk dat ik meer dan 20 pagina's ging lezen, omdat ik graag wilde doorlezen, uitlezen, nog meer genieten. En de humor is onbeschrijflijk.

Al met al heb ik genoten van dit boek en ben helemaal verkocht. Aanrader voor iedere lezer. 

Ook zo benieuwd naar hetgeen mij medebloggers schrijven, ik wel,


Geen opmerkingen: