zondag 15 februari 2015

Lisette Jonkman: Schrijven Kreng*****



Lisette Jonkman: Schrijven Kreng*****

Wat doe je als je bruist van ideeën, bang bent voor een knipperende cursor en je wilt een romantisch, grappig en meeslepend verhaal schrijven? Maar je hebt geen idee waar je moet beginnen? Of je zit vast in het midden van een verhaal. Schrijfster Lisette Jonkman deelt haar tips, blunders en misstappen met. Dit is in het kort waar het boek Schrijven Kreng overgaat staat op de achterflap.

Ik ben geen schrijfster, en ook geen beginnend schrijfster. Ik ben een lezer en ik lees kilometers, je kunt wel zeggen dat ik verslaafd ben aan letters, en een voordeel je wordt er niet dik van, maar torst wel een enorme voorraad aan informatie, beschrijvingen en geweldige leesuren mee. Sinds 2012 ben ik een boekenblog begonnen om eens bij te houden welke boeken ik lees. Sinds 2011 was ik actief geworden op boekenfora en deed mee aan leesclubs. Er ging een nieuwe wereld voor mij open, ik won boeken en in ruil daarvoor wilde men graag een recensie. Ik deed mee aan leesclubs. En ik merkte dat ik het leuk vind over boeken te schrijven en samen over boeken te praten. 

Wat begon als een leuk en bijzonder iets is mijn weblog nu belangrijk geworden. En ja ik kan alle hulp gebruiken bij het schrijven van recensies of mijn blog veranderen. Want daar doe ik het toch voor, dat mensen lezen welk boek ik heb gelezen en waarom zij het ook moeten lezen.

En zo kwam Schrijven Kreng van Lisette Jonkman op mijn pad, ik heb het van een goede vriendin gekregen die het ook had laten signeren. Ik ken Lisette Jonkman als chicklitauteur van Verkikkerd  en Verslingerd.  Boeken die ik met plezier gelezen heb, maar dit boek is anders en toch weer niet. De stijl van Jonkman is met humor bekleed en Schrijven kreng zit er vol mee.

Ik heb genoten van Schrijven Kreng, het is zo humoristisch dat je een glimlach niet kan onderdrukken en hardop las ik stukken voor aan de poezen, lachend en de poezen keken mij peinzend aan,  ha dit kenden ze niet, meestal zijn boeken spannend of vol verdriet. Ze werden er ook vrolijk van want mijn stem klonk vrolijk. En van de weeromstuit gingen ze achter elkaar rennen. Een dolle boel dus. Schrijven Kreng deed dat dus vaker met ze.

Omdat ik lang wilde genieten van Schrijven Kreng, legde ik mijzelf een leesverbod op, niet meer dan twee hoofdstukken per keer en echt weg leggen, anders bleef ik lezen. En dat is wat ik zeker nog ga doen, want dit boek lees je niet een keer maar verschillende keren, je blijft er in bladeren en her en der lezen. Dit boek zal er uit komen te zien als gelezen boek en iemand die mij kent weet dat ik heel zuinig ben op boeken. Het boek lag de afgelopen weken op tafel en vrienden bladerden in dit boek, geïntrigeerd door de titel. Ik weet dat dat bij een boek hoort, gelezen worden maar een gesigneerd exemplaar is de slagroom op de cake dus toch maar een nieuwe kopen. Dit exemplaar zal altijd op mijn bureau of tafel blijven liggen.

Dit is een boek waar ik van leer en zal leren en ook nog wel gebruiken voor recensies. Want het is en blijft soms moeilijk om iets anders te bedenken.  En nee het boek heeft mij niet overgehaald om boeken te gaan schrijven, dat laat ik liever over aan iedereen die dat graag doet of wil, en ik zal heel graag alle hersenspinsels lezen. Maar voor iedere auteur of beginnend auteur Schrijven Kreng is een goed begin.

Het is op NotJustAnyBook.nl, een perfecte dag voor literatuur tijd voor literaire prioriteiten. en ik koos Lisette Jonkman.  Lees ook welk boek mijn medebloggers kozen.




Geen opmerkingen: