dinsdag 5 juli 2016

Benjamin Moser: Clarice Lispedor****, een biografie



Benjamin Moser: Clarice Lispedor****

Voor de Zin Boekenclub mocht ik 'Clarice Lispedor' door Benjamin Moser lezen. Het boek is uitgegeven door Uitgeverij De Arbeiderspers.

Clarice Lispector is geboren in de Oekraïne in 1920, maar als baby verhuisde ze met haar ouders naar Brazilië. Ze was een schrijfster en journaliste. Ze trouwde in 1943 met de diplomaat Valente, Aangezien haar echtgenoot als diplomaat naar verschillende landen werd gestuurd verhuisde ze verschillende keren. Na haar scheiding in 1959 vertrok ze met haar zoons naar Rio de Janeiro waar ze ging werken als journaliste en vertaalster. Ze overleed in 1977.

En dan is het 2016 en ligt er een biografie. Het is niet een boekje met feiten en hier een daar een anekdote. Moser heeft een lijvig boek (559 blz. inclusief register, notes en bibliografie) geschreven over Clarice Lispedor. Ik had nog nooit van haar gehoord en ik heb geen enkel boek of verhaal van haar gelezen. Maar door deze biografie heb ik haar leren kennen. Moser heeft een vloeiende schrijfstijl. De biografie is prettig leesbaar. Het is geen opsomming van feiten maar het zijn boeiende verhalen geworden over een vrouw die heel bijzonder moet zijn geweest. En ik ben wel heel nieuwsgierig geworden naar haar werk. Daarnaast lees je ook veel over de historie.

‘Clarice Lispedor’ is geen boek dat je in een dag uitleest. Ik heb elke dag een aantal hoofdstukken gelezen, de ene dag meer dan de andere dag. De voetnoten staan achter in het boek, en het zijn er veel. Ik begrijp het dat deze apart zijn vermeld, omdat het er heel veel zijn. Liever zou ik de voetnoten apart erbij geleverd krijgen als men ze niet als voetnoten plaatst. Nu is het wel heel veel bladeren. Maar dat is ook de enige minpunt. Moser heeft veel onderzoek gedaan, veel gelezen en inspiratie gekregen. Hij geeft haar met deze biografie een papieren standbeeld.

Geen opmerkingen: