dinsdag 12 juni 2018

Karin Slaughter: Gespleten*****


Karin Slaughter: Gespleten*****

Verbijsterd ben ik na het lezen van ‘Gespleten’. Zeven uur nadat ik was begonnen in het boek ben ik stil. Stil door de kracht van Slaughter. Door ‘Gespleten’ weet ik waarom ik fan ben van haar boeken. Haar kracht is dat zij mij aan de bank kluistert, dat alles om mij heen vervaagt en stil wordt, dat ik getrokken word in de wereld die zij beschrijft. Tot op het bot raakt ‘Gespleten’ je als lezer. Als er zes sterren bestonden deelde deze lezer ze uit. ‘Gespleten’ is een sensatie en gaat de boeken in als een van de best verschenen boeken in 2018.

‘Gespleten’ is het verhaal van Andy die tijdens een lunch met haar moeder Laura worden overvallen in het restaurant door een man die niet kan verkroppen dat een relatie is beëindigd. Laura is koelbloedig en redt een aantal restaurantbezoekers. Zij pakt het mes van de overvaller af als hij haar neer steekt en voor hij het weet steekt Laura hem neer. Deze daad verbijstert Andy. Laura wil niet in het ziekenhuis blijven, maar wil ook dat haar dochter uit haar garage verdwijnt. Als Andy uiteindelijk toch naar haar moeder luistert, gebeurt er iets onverwachts. Maar dan blijkt ook dat haar moeder niet de vrouw is die ze dacht te kennen. Want ‘Gespleten’ is ook het verhaal van Laura. Wie is Laura en wat is haar verleden?

Twee jaren, 2018 en 1986, twee hoofdpersonen, Laura en Andy. Of nee toch niet, er zijn andere hoofdrolspelers en ook zij komen in deze jaren en verhaallijnen voor. Vanaf de eerste bladzijde ben je in ‘Gespleten’ er bij en ook de plots zie je voor je. Liefde en haat liggen dicht bij elkaar. ‘Gespleten’ laat dat zien.

Slaughter’s boeken staan bol van geweld, en pijnlijke slachtingen die tot in de details beschreven worden. Maar bij ‘Gespleten’ slaat ze een andere weg in. Natuurlijk vallen er doden, maar het is allemaal veel minder bloederig en expliciet beschreven. ‘Gespleten’ leest als een trein. Wat kan deze auteur geweldig schrijven, het boek leest zo soepel en gemakkelijk en het is superspannend.

Kortom ‘Gespleten’ is een geweldig, genadeloos spannend, bloedstollend, emotioneel, literair thrillerjuweel. Lees en huiver.

Auteur: Karin Slaughter
Titel: Gespleten
Genre: Thriller
Uitgeverij: HarperCollins
Aantal pagina’s: 494

Met dank aan Uitgeverij HarperCollins voor een exemplaar.

1 opmerking:

coenraad zei

top spoort aan om aan te schaffen en te gaan lezen