donderdag 30 oktober 2014

Rebekka Bremmer: De evolutie van een huwelijk***

Voor Een perfecte dag voor literatuur van NotJustAnyBook.nl las ik 'De evolutie van een huwelijk'door Rebekka Bremmer.

Dit zegt Uitgeverij Querido:
Masha leidt een comfortabel leven met haar man Bastiaan en haar puberdochters Molly Bloem en Anna Karen. Ze geeft les aan de universiteit en vult haar dagen met wat ze het liefst doet: lezen. Dan kondigt Bastiaan aan dat zijn broer Frederick naar Nederland komt, met zijn Nieuw-Zeelandse vrouw Shannon en hun baby Deirdre. Masha heeft Frederick al meer dan twintig jaar niet gezien. Omdat ze er de ruimte voor hebben, biedt Bastiaan het jonge gezin hun zolderverdieping aan. Terwijl Masha haar best doet afstand te bewaren, raken de levens van de twee gezinnen steeds meer verstrikt in elkaar. Kan een herinnering een huwelijk bedreigen?
De evolutie van een huwelijk is een scherpzinnige roman over familiebanden die worden aangehaald en weer verbroken.


En dit vind ik van het boek.

Het huwelijk zelf heb ik nooit ervaren, maar ik kan wel vergelijkingen trekken met huwelijken, die van mijn ouders, familie en vrienden. En in de huwelijken zie ik een paar overeenkomsten, men doet het samen en steunen elkaar. Vaak hoor je zeggen "En wat zegt papa ervan" of 'Wat denkt je moeder" en als ik echtgenoten naar elkaar zie kijken in een gezelschap weet ik dat het goed zit. En het zat en zit goed in de huwelijken van mijn ouders, familie en vrienden.

En zo las ik 'De evolutie van een huwelijk". Het boek was nog niet verschenen en ik las een papieren versie. Bladzijde na bladzijde las ik en ik kreeg toch een naar gevoel. En die dreiging voelde ik al in het begin, wat gaat er allemaal verloren.

Elke hoofdpersoon vertelt zijn of haar verhaal. En dat stuk is opgedeeld in een vaste structuur,  vandaag, morgen, gisteren, zomer, winter en herfst. Al lezende wordt er veel prijs gegeven en ontrafeld. Maar ik merkte toch dat dit boek mij helaas minder boeide, er wordt erg veel uitgeweid en ik raakte wel eens de draad kwijt. Daar komt bij dat ik het boek las in een periode dat ik mij wat minder goed voelde en blijkbaar lees je dan toch een boek anders.

Zou ik het aanraden, ja hoor, want het boek leest wel gemakkelijk en Bremmer kan goed schrijven. Dus lezers van romans, probeer het en laat het mij weten, dan begin ik ook nog eens opnieuw, en ik denk dat ik dat zeker doe...


Lees hier wat mijn medebloggers er van vinden:


Geen opmerkingen: