zaterdag 27 oktober 2012

Clay Johnson: Infominderen

  Infominderen

Beschrijving van het boek Infominderen:

De moderne mens besteedt ruim 11 uur van iedere 24 aan consumeren. Nee, dan bedoelen we niet eten, maar het zich volproppen met informatie. Informatie die constant op ons afgevuurd wordt door de schermen en luidsprekers waar we zo gek op zijn. Net zoals we extreem zwaarlijvig zijn geworden door suiker, vet en koolhydraten, zijn we ook veelvraten geworden van teksten, instant messages, e-mails, RSS feeds, video's en tweets.
We vechten allemaal tegen een stroom aan afleidingen, worden geteisterd met mededelingen en verleid met smakelijke hapjes aan informatie. En net zoals teveel junkfood kan leiden tot zwaarlijvigheid, kan teveel junk-informatie leiden tot domheid. Infominderen laat je zien hoe je om kan gaan met deze informatieovervloed - waar naar uit te kijken en wat te vermijden, en hoe selectief te zijn.
Clay Johnson laat tegelijkertijd ook zien welke rol informatie in onze geschiedenis heeft gespeeld, en waarom zijn voorgeschreven dieet essentieel is voor een ieder die slim, productief en bij zijn volle verstand wil zijn.

Net als bij een normaal, gezond, dieet gaat Infominderen niet over het minder consumeren - maar het vinden van een gezonde balans die bij jou past.

Clay A. Johnson is de oprichter van Blue State Digital, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de internetstrategie van Barack Obama tijdens zijn verkiezingscampagne in 2008. Hierna was hij directeur van Sunlight Labs, waar hij een team van 2000 ontwikkelaars en ontwerpers opzette om open source software te creëren om mensen betere toegang tot overheidsdata te geven.
Hij ontving in 2009 de prijs voor de 'Google/O'Reilly Open Source Organizer of the Year'.


Ik heb dit boek mogen lezen voor NotJustAnyBook.nl en het boek kwam net in voordat ik een hersenschudding kreeg en (tijdelijk) niet meer achter de laptop zat. Juist het Internetten zorgde voor meer hoofdpijn en rust was geboden. Dit boek ben ik wel gaan lezen ondanks het kleine lettertype en ik las elke dag 1 of 2 hoofdstukken. En dat vond ik aangenaam, Tegen mijn verwachtingen in is het een zeer prettig boek om te lezen en Johnson hanteert heel veel oneliners die je aan het denken zet. Het boek is wel erg op Amerika gericht, ook door de quotes, maar dat doet niets af aan de boodschap die hij wil geven, pas op voor overconsumptie van informatie.

Ik was al bewust geworden van mijn Internetgedrag en de zucht naar informatie, naarmate ik meer en meer op Internet zat en deel uitmaakte van fora. En ging daardoor al bewuster met informatie om. Nu ik tijdelijk dus niet op Internet zit merk ik wel dat ik bepaalde informatiebronnen is, zoals de fora en de informatie over boeken. Maar ik weet ook dat dit tijdelijk is. En ik weet ook dat ik bepaalde websites niet meer of minder vaak ga bezoeken, gewoon omdat ik dan bleef hangen (winkels bijvoorbeeld). Eerlijkheidshalve heb ik het Internetten wel gemist, vooral de eerste dagen, daarna werd het gemakkelijker. De komende tijd ga ik weer voorzichtig beginnen.

Ik kan het boek aanraden aan iedereen die op Internet actief is. Het boek heeft humor en leest gemakkelijk. En Johnson spreekt vanuit zichzelf en niet in algemene termen. Ook richt hij zich tot de lezer. Een prima boek dus.
Ik geef het boek 4 sterren.

Geen opmerkingen: