dinsdag 3 maart 2015

Christiaan Weijts: De linkshandigen*****



Christiaan Weijts: De linkshandigen*****

De cartoonist Zink neemt ontslag bij de krant, zijn laatste cartoon is afgewezen. En dat accepteert hij niet. Onderweg naar een andere krant De Ochtend neemt hij een liftster mee. En samen gaan ze verder.

Ik verheug mij graag op boeken die ik mag lezen of ga lezen. Er is een aantal vaste auteurs waarvan ik hun hersenspinsels met graagte verslindt. Maar ik laat mij ook graag verrassen. En zo had het fantastische vooruitzicht ‘De linkshandigen’ te mogen lezen. Niet dat ik de schrijver ken hoor, ik heb tot mijn grote spijt nog niets van Weijts gelezen, maar de cover en de beschrijving waren zodanig dat ik mij op voorhand verlustigde. Want het begon al met op welke wijze het boek te openen, de kaft is dusdanig dat je het boek links ter hand neemt.

Afgelopen weekend was het zover, ik opende de mooie boekomslag en begon te lezen. ‘De linkshandigen’ is een geweldig en humoristisch boek, maar ook zeer ontroerend. Simon Sinkelberg, alias Zink is een tekenaar, een cartoonist, en zijn overpeinzingen en situaties beziet hij met een tekenend oog, alles wordt omgezet in cartoons. 

‘De linkshandigen’ is een roman die alles in zich heeft van een roman, de roman pur sang. Door de belevenissen van Simon was ik zo verdiept in deze roman dat ik totaal verloren was voor de wereld. De wereld van Simon is onze wereld, ook al worden er slechts vier dagen besproken.
En gezien het feit dat ik zo genoot van deze roman is het duidelijk dat eerdere werken heel snel aan bod komen. Chapeau meneer Weijts.

Ik las De linkshandigen”van Christiaan Weijts voor Een perfecte dag voor Literatuur, NotJustAnyBook.nl.

Lees ook wat mijn medebloggers over deze roman vertellen.

http://www.notjustanybook.nl/2014/12/de-linkshandigen-christiaan-weijts/

Geen opmerkingen: