zondag 15 maart 2015

Emma Curvers: Iedereen kan schilderen***1/2



Emma Curvers: Iedereen kan schilderen***1/2

Hans Kostens is niet de idyllische vader waar Iris en Mia van dromen. Moeder Elsbeth heeft alles geprobeerd, maar het is haar niet gelukt om hem te transformeren in een echtgenoot, en liefhebbende vader. Iedereen pest en van een prettig en plezierig gezinsleven is geen sprake.

Iedereen kan schilderen was voor het uitkomen van het boek al geruchtmakend, de vader van schrijfster Emma Curvers wilde dat boek het licht niet zag, omdat er volgens hem veel autobiografische zaken aan de orde komen. Maar de rechter oordeelde dat Iedereen kan schilderen is gebaseerd op fictie en geen trouwe beschrijving van de werkelijkheid is. 

Iedereen kan schilderen las ik in een week waarin de verjaardag van mijn vorig jaar overleden vader viel. Hij zou 96 jaar zijn geworden. Vorig jaar vierde ik uitgebreid zijn verjaardag met de cliënten en verzorgenden van de dagopvang in het verzorgingshuis waar hij woonde. Maar dit jaar stond ik aan het graf waar hij en mijn moeder zijn begraven. 

Mijn vader was een echte vader, een man die zielsveel van zijn vrouw en kinderen hield. Hij hield onvoorwaardelijk van ons en ook al had e iets verkeerd gedaan of wat dan ook, hij verwelkomde je weer terug. Zijn onvoorwaardelijke liefde en steun had hij zijn hele leven al gegeven, aan zijn moeder, zijn vrouw en ons. Je kon op hem bouwen zei de pastor die de uitvaartmis leidde en dat was zo. Ik mis zijn stem en ondanks dat hij dementerend was en letterlijk de weg kwijt was, zijn ogen begonnen te stralen als hij mij zag, ook toen hij mijn naam niet meer wist. Maar hij wist heel goed wie ik was.

Ik las het debuut van Emma Curvers en kan alleen maar vertellen wat ik al die tijd dacht, wat ben ik blij en bevoorrecht geweest met mijn vader. Dankbaar ook voor alles wat hij heeft gedaan en wat hij voor mij betekend heeft. Zoals medeblogger Jennie een boek las dat altijd zal relateren aan haar oma, zo zal Iedereen kan schilderen voor altijd verbonden zijn met de verjaardag van mijn overleden vader en het eerste bezoek aan het familiegraf, omdat de steen weer terug was geplaatst met de naam van mijn vader erop gezet.

Lees ook wat mijn medebloggers over Iedereen kan schilderen schrijven op Een perfecte dag voor Literatuur:
http://www.notjustanybook.nl/2015/02/iedereen-kan-schilderen-emma-curvers/

Met dank aan Uitgeverij Atlas Contact.

1 opmerking:

Manjo van Boxtel zei

Mooi stuk, heel erg herkenbaar. Ik had ook zo'n supervader. Afgelopen donderdag zou hij 87 zijn geworden, maar hij overleed 11 jaar geleden.
Je hebt gelijk, wij hebben inderdaad heel veel geluk gehad.