donderdag 4 juni 2015

John Boyne: De grote stilte****



John Boyne: De grote stilte****

Vijdag 5 juni a.s. mag ik naar de Meet&Greet met de auteur John Boyne, georganiseerd door uitgeverij Meulenhoff Boekerij. De Meet&Greet is nav zijn nieuwste boek ‘De grote stilte’. Ik heb het boek al mogen ontvangen en ademloos gelezen.

Informatie op de achterflap, waar ik niets aan kan toevoegen:

1972. De jonge Odran Yates gaat in het klooster, omdat zijn moeder hem ervan overtuigd heeft dat het priesterschap zijn roeping is. Hij begint vol ambitie en hoop aan zijn nieuwe ­leven, toegewijd aan zijn studie en open voor nieuwe vriendschappen.

Veertig jaar later staat zijn vertrouwen in de Kerk onder grote druk door de vele onthullingen over misbruik. Vrienden van hem zijn voor het gerecht gesleept, collega’s zijn gevangen­gezet en vele jonge parochianen zijn getekend voor het leven. Odran vermijdt contact met de buitenwereld uit angst voor afkeurende blikken en beledigende opmerkingen. Maar als een familiedrama oude wonden weer openrijt, voelt hij zich gedwongen om de confrontatie aan te gaan en zijn eigen rol in de gebeurtenissen onder ogen te zien.

Het heeft vijftien jaar en twaalf romans geduurd voor John Boyne over zijn vaderland Ierland kon schrijven. Het ­resultaat is een van zijn krachtigste boeken ooit: een ­verhaal over vriendschap en morele moed, en de duistere uithoeken waarin een mens soms terechtkomt.

‘De grote stilte’ is het eerste boek dat ik van deze schrijver heb gelezen. Zodra ik in het boek was begonnen, begreep ik niet waarom ik niet eerder boeken van deze schrijver heb gelezen. ‘De grote stilte’ is een ontroerend boek over Odran die priester wordt en moet omgaan met alles wat er mis is in de Katholieke kerk. Ik ben zelf Katholiek opgevoed, de sfeer- en tijdsbeschrijvingen is een feestje om te lezen, want het doet mij denken aan mijn warme jeugdjaren in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. En er is herkenning, al is het onderwerp gruwelijk en nog steeds ongelooflijk dat dit gebeurde.

Inmiddels heb ik twee romans van John Boyne gekocht om te gaan lezen en te genieten, nl. ‘Het winterpaleis’ en ‘Het victoriaanse huis’. 

Ik ben heel benieuwd naar hetgeen John Boyne gaat vertellen over zijn boeken, en met name over
'De grote stilte'.

Het verslag van deze avond volgt. Ik heb daarom bewust de recensie kort gehouden.

Geen opmerkingen: