woensdag 30 december 2015

Colm Tóibín: Nora****



Colm Tóibín; Nora****

Voor Een Perfecte dag voor literatuur van NotJustAnyBook.nl las ik 'Nora' door Colm Tóibín.

Ierland, een land waar ik graag over lees en meteen doet denken aan Maeve Binchy, Rosamunde Pilcher en John Boyne. En nu is daar Colm Toíbín, een schrijver die ik niet kende, en ‘Nora’ is mijn eerste kennismaking die naar meer smaakt.

Nora woont in het kleine stadje Enniscorthy, ze is net weduwe, heeft vier kinderen. De twee meisjes studeren en haar twee zoons wonen nog thuis. Ze gaat weer werken op kantoor. Stukje bij beetje krijgt ze meer zelfvertrouwen, maar geniet ook van haar vrijheid. Haar liefde voor muziek kan ze weer uitoefenen, en ze bouwt haar leven weer op.

Toíbín schildert het leven in het Ierse dorp, de jaren zestig worden opgeroepen. En nu eens niet net als in de film, nee, maar als een Panorama Mesdag, een aantal schilderijen achter elkaar. Nora met haar zoons, Nora die muziek luistert en Nora die opkomt voor haar jongste zoon. 

Maar er is wel een worsteling, waarom wordt dit boek literatuur genoemd en worden de boeken van Binchy en Pilcher als feelgood aangeduid? De eerste boeken van Binchy zijn echte feelgoodromans, maar bij elk boek wordt er meer psychologie gebruikt en gaan de hoofdpersonen meer en meer leven. Bij Pilcher vind ik het juist andersom, naarmate de tijd verstreek schreef zij meer chicklits. ‘Nora’ is het achtste boek dat Tóibín schreef, dit is het zesde boek dat verschijnt bij Uitgeverij De Geus. Als ik de korte beschrijvingen en de titels lees van de andere vijf boeken, lijkt het alsof deze literaire romans zijn. Maar ik heb ze nog niet gelezen en kan dus geen goed oordeel vellen. En ‘Nora’ vind ik een feelgoodroman. 

Wat kan ik nog meer vertellen over deze feelgoodroman, behalve dan dat ‘Nora’ een hardcover is (geweldig), met een mooie cover en de tip lees het, ervaar Ierland, geniet en hoed af voor Nora. 

Met dank aan Uitgeverij De Geus van wie ik een exemplaar ontving.

Lees ook wat mijn medebloggers schrijven over 'Nora'.
http://www.notjustanybook.nl/2015/10/nora-colm-toibin/





Geen opmerkingen: