dinsdag 22 december 2015

Mara Li: De stem van de zee, Eiland in de mist****



Mara Li: De stem van de zee; Eiland in de mist****

Uitgeverij Storm Publishers schrijft op de achterflap:

Ik ben in de zee geboren.

In de nacht dat mama moest bevallen, rolden de golven als reuzen naar het strand en krijste mijn moeder als de meeuwen. Ze riep net zo lang om de zee tot mijn vader er gehoor aan gaf en haar zwoegende lichaam in zijn armen naar buiten droeg. Daar lag ze in een witte jurk op haar rug in de modder, haar benen wijd in de branding. De golven trokken me naar buiten. Voordat mijn vader me vast kon grijpen, had ik al kennis gemaakt met het zilte water.

Nimue kent haar moeder slechts uit verhalen. Na een allesverwoestende storm besluit ze om samen met haar broertje Arthur naar haar op zoek te gaan. Tijdens hun reis ontdekken ze dat hun familiegeschiedenis heeft geleid tot een gevecht tegen een ziekte die de mensheid lijkt uit te roeien. Zullen ze hun moeder vinden? Kunnen ze het opnemen tegen hun nietsontziende oom? En welke rol geeft hun afstamming aan Arthur en Nimue zelf?

‘Eiland in de mist’ van ‘De stem van de zee’ is het eerste deel van een trilogie. Ik mocht meedoen met een  kerstleesclub 2015, en op maandag 14 december hebben we gesproken over het boek. Voor mij is het duidelijk, het boek wordt als YA aangeduid maar ik heb het met plezier gelezen. Ik lees niet zo vaak fantasy, maar boeken met dit thema, een dystopische wereld,  lees ik graag. Die kan ik aan mijn favoriete genres toevoegen. Dit boek is fantasy op zijn best als je niet veel fantasy leest,en is een geweldige kennismaking, prachtig uitgewerkt.

'Eiland in de mist' speelt zich af in de toekomst, de tweeëntwintigste eeuw, de aarde is verwoest door de inslag van een komeet en de natuur is vergiftigd door mensen.  Een storm verwoest Nimues dorp en dat is het begin van een reis, een reis dat haar dichter bij haar verdwenen moeder brengt. 

Doordat het boek een YA is, is het gemakkelijk leesbaar. Het plot is verrassend en er wordt veelvuldig verwezen naar de Europese geschiedenis en religies. 

Ik heb genoten van het boek en de leesclub, want dat geeft meerwaarde aan een boek, er samen over praten.

En nu is het wachten op deel twee waar ik erg benieuwd naar ben. Ik hoop ook dat deze boeken gebundeld worden in een trilogie, geweldige aanwinst voor mijn boekenkast zou dat zijn.

Geen opmerkingen: