zaterdag 17 september 2016

Preston Epstep: Het krasse breindieet****



Preston Epstep: Het krasse breindieet****

Dit schrijft uitgeverij Maven Publishing:

We worden tegenwoordig ouder dan ooit. Maar wat is dat waard als we niet onze kwaliteit van denken kunnen behouden? Goed nieuws: met het juiste dieet kun je je kans op alzheimer en geheugenverlies verkleinen en je brein langer gezond houden. Harvard-geneticus en voedingsexpert Preston Estep komt met een baanbrekend nieuw wetenschappelijk perspectief op eten en het ouder wordende brein. Voor het prestigieuze Personal Genome Project (PGP) bestudeerde hij de gewoonten en voedingspatronen van mensen uit verschillende landen en culturen. Wat blijkt: als je boven de veertig bent, heeft je brein andere behoeften dan toen je jonger was. Veel populaire diëten en voedingsadviezen zijn afkomstig uit de sportwereld en zijn bedoeld voor een jonge doelgroep. Esteps onderzoek resulteert in voedingsadviezen die vaak lijnrecht tegen die populaire diëten ingaan. In plaats van volkoren, biologisch of rauw voedsel, blijken op latere leeftijd bijvoorbeeld bewerkte granen juist gezond voor je. En de immens populaire antioxidanten kun je na je veertigste beter vermijden, vanwege het hoge ijzergehalte. En het allerleukste: een glas alcohol per dag blijkt nog steeds uitstekend! In Het krasse breindieet legt Estep uit hoe je je brein na je veertigste in topconditie houdt en zo de kans op dementie, parkinson en andere vormen van hersenafbraak verkleint. Daarnaast geeft hij praktische tips voor het onderhouden van je brein en voegt hij tientallen makkelijke (en lekkere) recepten toe om je op weg te helpen.

Drie delen, drie samenhangende onderwerpen die je helpen je brein gezond te houden, maar ook je lijf. Iedereen kan er uit putten wat hij of zij nodig heeft, jong en oud. Want iedereen wil graag gezond oud worden, niet alleen je lichaam maar ook je hersenen. En wat te doen als je al ouder bent?

Het eerste deel heet Mindspan, de basisprincipes, het tweede deel is genoemd De leiding nemen en het derde deel heet Alles onder controle met het krasse-breindieet.Mindspan verwijst naar hoelang de geest leeft plus de totale kwaliteit van de prestaties ervan.

Epstep is van mening (en daarom heeft hij dit boek ook geschreven) dat dementie op de loer ligt, en we kennen allemaal mensen in onze omgeving die aan dementie lijden of hebben geleden. Het is hartverscheurend te zien hoe een mens letterlijk zijn hersenen moet missen, het is onvoorstelbaar en ook een wrede aandoening. Epstep hoopt door een aantal goede voedingsgewoonten het proces te vertragen. 

Epstep heeft het over dieet, maar dat kun je ook interpreteren als hij of zij die eet. En wat je eet is van invloed op je gezondheid en je hersenen. Het zal mensen die dieetboeken lezen niet verbazen dat ook Epstep een aantal principes hanteert, eet minder vlees en suiker, drink meer thee en koffie en rode wijn bij het eten, eet meer vis en schelpdieren. Natuurlijk heeft hij het over goede en minder goede koolhydraten. Maar opzienbarend is vooral dat je de ijzerinname moet beperken. En dit advies geeft hij niet zomaar. Hij heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan en elke keer stuitte hij toch op het ijzergehalte dat erg hoog zou zijn.

Behalve dat zijn aanbevelingen over voeding gaan, net als beweging geeft hij een heel belangrijke tip voor als je ouder bent  Doe het kalmer aan. Je wordt wat ouder, en alles gaat ook langzamer hoe zeer je dat niet toe wilt geven.

In ‘Het krasse-breindieet’ is een aantal recepten opgenomen en verdeeld over een aantal groepen. Zo zijn daar de recepten voor Voor-ontbijt, Ontbijt, Salades en voorgerechten en Soep en stoofschotel, Sandwiches en makkelijke hapjes, Groenten, Rijst, pasta en gerst, Vis, vlees en tofoe, Desserts, Tussendoortjes, Brood en focaccia en zelfgemaakte basisproducten.

De recepten bevatten niet overdadig veel ingrediënten (heel fijn want ik ben van mening dat dat vaak de moed laat zakken) en ze gemakkelijk uit te voeren. Er zijn recepten voor één (prettig), voor vier en zes personen. Je kan de recepten gemakkelijk verdubbelen, halveren is wat minder gemakkelijk door de het gebruik van olie en azijn.  Veel van de recepten zijn gebaseerd op de Aziatische keuken en vooral de Japanse. Maar ze zijn wel versmolten met onze westerse eetgewoonten.  Er wordt gebruik gemaakt van normale, gewone producten zoals sla, boerenkool, spinazie, koffie en thee en zijn gemakkelijk verkrijgbaar. Soep is een hele grote aanrader, want daar kan je gezonde producten in doen.

Epstep heeft met ‘Het krasse breindieet’ een boek geschreven dat een aanrader is voor iedereen die gezond oud wil worden, voor lijf en geest.

Auteur: Preston Epstep
Titel: Het krasse breindieet
Genre: Literaire roman
Uitgeverij: Maven Publishing B.V.
Aantal pagina’s: 315


Een reactie posten