woensdag 1 februari 2017

John Brosens: De verdwijning van Bernard O.****



John Brosens: De verdwijning van Bernard O.****

Op Thrillzone.nl mocht ik meedoen met de leesclub van dit boek.

Bernard Overgauw is een man die altijd het goede heeft gedaan. Maar dan gaat zijn huwelijk met Carin niet zoals hij zou moeten zijn. "Hij beleeft onrustige tijden" zoals Brosens schrijft. En dan doet deze naïeve man iets wat hij nooit had gedacht te doen en dat gaat niet zoals verwacht. Carin is een vrouw die van haar man houdt, maar niet weet wat er mis gaat. Bernard is de hoofdpersoon en zijn rol komt het meest in het boek voor, hij verandert en over die verandering lees je. 

Ik heb jeugdboeken van John Brosens gelezen en die zijn erg goed. Het boek is spannend, en humoristisch. 'De verdwijning van Bernard O.' is meer een Young Adult door Brosens'schrijfwijze. Maar dat maakt niets uit, ik heb een aantal zeer prettige leesuren gehad. Het boek leest zo gemakkelijk dat je in een korte tijd een eind gevorderd bent in het boek. Dat Brosens onderwijzer is geweest merk je, hij legt veel uit.

Brosens heeft een gemakkelijke, veel uitleg gevende schrijfstijl. Om meer spanning te creëren mag de uitleg wel wat minder, maar het past bij Brosens. Stukje voor stukje ontrafel je een aantal verschillende mysteries. Wat begint met een relatiecrisis mondt uit in spoiler. De verhaallijnen worden uitgezet en komen goed samen. Maar het einde en plot is verrassend en erg goed gevonden, weer een nieuwe dimensie in thrillers. 

Voor mij persoonlijk was het leuk dat het boek zich afspeelt in Friesland, waar ik geboren en getogen ben, Moering is een fictief dorp, maar is zo passend. Het huwelijk van Bernard en Carin is zeer geloofwaardig weergegeven. 


Auteur: John Brosens****
Titel: De verdwijning van Bernard O.
Genre: Thriller
Uitgeverij: Stili Nova
Aantal pagina’s: 282

1 opmerking:

sherry zei

Dat lijkt me een interessant boek.