maandag 13 februari 2017

Justin Cronin: De twaalf****



Justin Cronin: De twaalf****

Uitgeverij Cargo schrijft op de achterflap:

Nadat de wereld bijna ten onder ging door een geheim medisch experiment, probeert een groep mensen te overleven tussen de besmette viralen. Ze dolen door Amerika, op zoek naar de oplossing voor de nachtmerrie die de wereld veranderde. Onder leiding van de mysterieuze en charismatische Amy, die zelf ooit door het virus werd besmet, gaat de groep rond Peter en Alicia de strijd aan met de vijandige kolonies.

‘De twaalf’ door Justin Cronin is het tweede deel van de Oversteektrilogie. Het derde deel ‘De stad van spiegels’ is kort geleden verschenen. Ik las ‘De oversteek’ een aantal jaren geleden, en werd gefascineerd door de wereld die Cronin schiep.

Cronin is een begenadigd verteller, en in ‘De twaalf’ gaat hij op deze wijze verder. Hij vertelt uitgebreid en laat vele personages aan het woord komen. Maar als je dacht dat ‘De twaalf’ verder gaat waar ‘De oversteek’ stopte kom je bedrogen uit, je gaat terug naar het verleden. Als je meegaat naar waar het begon kom je weer in deze bizarre wereld.

‘De twaalf’ werd door mij minder snel gelezen als ‘De oversteek’. Waar ik in ‘De oversteek’ vanaf het begin geboeid werd, ging dat bij ‘De twaalf’ minder snel. Regelmatig bladerde in terug. Of dat mede veroorzaakt werd door de griep is een vraag die ik nu niet beantwoord, omdat het derde deel op mij ligt te wachten. Het is wel zo dat eenmaal op de helft van het boek mijn leesplezier terug kwam en ik vlijtig doorlas in dit dunnere tweede deel. Nu ligt ‘De stad van spiegels’ mij aan te staren (een hele dikke pil waar ik al in begonnen ben met veel leesplezier) en ik ben wel zeer benieuwd hoe Cronin alles laat samen komen. Op de vraag hoe het afloopt met Amy zal in het derde deel 'De stad van spiegels' beantwoord worden, hoop ik.

Auteur: Justin Cronin
Titel: De twaalf
Genre: Literaire thrillers
Uitgeverij: Cargo
Aantal pagina’s: 623 blz.

Ik mocht meedoen met de Justin Cronin challenge op Hebban.nl en Thrillzone.nl.




Geen opmerkingen: