zondag 18 maart 2018

Aaf Brandt Corstius: Eindelijk veertig****


Aaf Brandt Corstius: Eindelijk veertig****

Uitgeverij Meulenhoff Schrijft op de voorflap over ‘Eindelijk veertig’:

Als je veertig wordt, hoef je geen dolende dertiger meer te zijn. En je bent ook nog lang geen vijftig. Het is, kortom, de ideale leeftijd. Aaf Brandt Corstius behandelt alle veertigers­problemen die natuurlijk eigenlijk kansen zijn: al dan niet corrigerende badpakken, het immer doorgroeien van de neus en het slinken van het geheugen. Ook neemt ze universele veertigers­wensen onder de loep zoals 1. een nieuwe carrière als yogajuf, 2. een labradoedel en 3. nooit meer actief oud en nieuw hoeven vieren.
Over kleding, stijl, familie, vriendschap, lange en toch gezellige relaties, en die grote veertigers­hobby: keihard opruimen. Het zou zelfs kunnen dat de woorden ‘tuinieren’ en ‘tevredenheid’ vallen. Een complete handleiding voor het vieren van de veertigste verjaardag is inbegrepen.

Het is voor mij erg gemakkelijk de flap te kopiëren, aangezien deze tekst precies beschrijft wat ‘Eindelijk veertig’ inhoudt. En mevrouw Brandt Corstius zal het absoluut met mij eens zijn, gemak siert de mens….. 

Aaf Brandt Corstius ken ik als columniste van het tijdschrift Margriet en elke week lees ik haar columns. Ik heb nog altijd een abonnement op de Margriet als eerbetoon aan mijn moeder. Zij had al een abonnement en ik weet niet anders dan dat dit tijdschrift in de lectuurbak zat, net als de Donald Duck en de krant. Toen mijn moeder overleed heb ik haar abonnement overgenomen. (Eigenlijk had ik het abonnement al want in het verzorgingshuis waar zij en mijn vader woonde verdween dit tijdschrift regelmatig van de balie als hij was bezorgd. Na een aantal bezorgklachten, zo raar, en inschakeling van de receptionistes besloten wij dat ik het bezorgadres zou worden, want zelfs achter de balie verdween hij spoorloos…. De Margriet was dus nog steeds herkenbaar voor de bewoners. Maar mijn moeders naam stond er nog steeds op.) 

De columns in de Margriet smaakten naar meer. Brandt Corstius is humoristisch, en leuk. Het is genieten met een G. Maar ik ben wel eerlijk, je moet de columns gedoseerd lezen, elke dag met een hoofdstuk afsluiten is een goed einde of begin of halverwege de dag. Een hoofdstuk bestaat uit een aantal columns. Ze zijn prima om je hoofd leeg te maken en je lacht. Lachen is gezond. 

Brandt Corstius spreekt je aan als lezer, je hoeft geen veertig te worden of te zijn. Voor mensen die jonger zijn, zijn de adviezen leuk. Voor veertigers en vijftigers en ouder kunnen de columns een feest van herkenning zijn. Voor anderen zijn de columns humoristisch leesvoer en geven je een glimlach op je gezicht.

Op naar de vijftig en Uw volgende boek. Aaf Brandt Corstius schreef eerder ‘Het jaar dat ik dertig werd’. Proost!

Auteur: Aaf Brandt Corstius
Titel: Eindelijk veertig
Genre: Literaire non-fictie
Uitgeverij: Meulenhoff
Aantal pagina’s: 207

Met dank aan Uitgeverij Meulenhoff voor een exemplaar van ‘Eindelijk veertig'.


Geen opmerkingen: