maandag 10 september 2018

Kristin Harmel: Jij kan me helpen***1/2


Kristin Harmel: Jij kan me helpen***1/2

Dit schrijft MeulenhoffBoekerij over ‘Jij kan me helpen’:

De pasgetrouwde Ruby Henderson komt in 1939 aan in Parijs, samen met haar Franse echtgenoot Marcel, en ze zijn dolgelukkig. Maar de wittebroodsweken verliezen snel hun glans door het geweld van de dreigende oorlog.

Het Joodse meisje Charlotte Dacher is elf als de Duitse tanks Parijs binnen komen rijden. Al snel wordt haar leven drastisch ingeperkt door alle maatregelen tegen de Joodse bevolking. Net als ze denkt dat het niet erger kan worden, beginnen de deportaties.

Thomas Clarke is een jonge piloot van de Britse Royal Air Force, die gedesillusioneerd is geraakt door de wreedheden van de oorlog. Hij komt terecht in Parijs, en vindt daar een heel nieuwe reden om door te blijven vechten.

Wanneer de levens van Ruby, Charlotte en Thomas samenkomen blijkt dat elk van hen iets heeft dat de anderen de moed geeft om door te vechten, ook als alles verloren lijkt…

‘Jij kan me helpen’ is het nieuwste boek van Harmel. Eerder verscheen de prachtige en ontroerende roman ‘Als we elkaar terugzien’. In deze roman schreef ze over de Duitse krijgsgevangen in Amerika. Eerlijkheidshalve moet ik wel schrijven dat ik dat boek mooier vond, het onderwerp alleen al was zeer intrigerend. Nu is de hoofdrol weg gelegd voor een Amerikaanse die de liefde van haar leven volgt naar Parijs en te maken krijgt met de Duitse bezetting. Haar buren zijn Joods. Ook een grote rol is weg gelegd voor een Engelse piloot. Drie mensen die alle drie te maken krijgen met de gruwelen van de 2e Wereldoorlog.

Waar Harmel in haar vorige boek toverde met heden en verleden, gaat het in deze roman vooral over de oorlogsjaren. Het verleden staat veel centraler en ze vertelt de verhalen van Ruby, Charlotte en Thomas alsof ze erbij is geweest. Je voelt de onmacht, het verdriet en de pijn alsof ze zelf de gruwelen heeft ondergaan. Het is Harmel wel toevertrouwd om geschiedenis en mensen met elkaar te vervlechten, al zijn enkele gebeurtenissen in dit boek wel erg heldhaftig. Het gebeurde in die tijd, helden bestaan.

In ‘Jij kan me helpen’ zijn de verhaallijnen vooral bekend voor de naoorlogse generatie die ermee opgroeide. In geschiedenislessen, jaarlijkse herdenking en onze ouders die de oorlog hebben meegemaakt werd de Tweede Wereldoorlog uitvoerig besproken. Maar de generatie die de oorlog meemaakte, sterft uit. De jongere generatie krijgt andere thema’s in de geschiedenislessen voorgeschoteld. En de Tweede Wereldoorlog lijkt al lang geleden. Maar laten we nog steeds leren van deze gruwelijke tijd, want ook in onze tijd komen politieke stromingen weer boven drijven. Om droge geschiedenislessen te voorkomen, lees boeken over deze tijd, en ‘Jij kan me helpen’ is daar een goed voorbeeld van. Dit boek leest gemakkelijk, is een meeslepend verhaal en vertelt en leert U over een zeer zwarte periode in onze Europese geschiedenis.

Tot 14 november a.s. is de introductieprijs E 15,00. Koop of leen ‘Jij kan me helpen’ en verwondert U.

Auteur: Kristin Harmel
Titel: Jij kan me helpen
Genre: Roman
Uitgeverij: MeulenhoffBoekerij
Aantal pagina’s: 381

Dank Uitgeverij Meulenhoff/Boekerij voor een exemplaar.





Geen opmerkingen: