maandag 17 november 2014

Grégoire Delacourt: De lijst van al mijn wensen***

Grégoire Delacourt - De lijst van al mijn wensen

Categorie: Romans
Gepubliceerd op donderdag 20 juni 2013 08:50
Geschreven door Charlotte Veltman
004sterrenDelacourt-Grégoire-De-lijst-van-al-mijn-wensenJocelyne is eigenaresse van een winkeltje voor fournituren en ze is schrijfster van een blog over fournituren.Ze is getrouwd. Haar zoon en dochter zijn het huis uit en het overlijden van haar derde kind is een groot verdriet, net als de vroege dood van haar moeder. Dan wint ze 18 miljoen in de loterij. Ze houdt het winnen van deze grote prijs geheim, omdat ze nog niet zo goed weet wat ze met het geld wil gaan doen. Ze maakt ze een lijst van al haar wensen en het is mooi en ontroerend om te lezen dat haar wensen eigenlijk helemaal niet zo groot zijn. Maar dan gebeurt er totaal iets onverwacht.


Je gunt Jocelyne de miljoenen van harte, maar je snapt ook dat ze twijfelt hoe ze het aan zal pakken. Doordat ze de cheque van 18 miljoen op zak heeft, gaat ze nadenken over wat ze heel erg graag zou willen. Eigenlijk zijn de meeste van haar wensen niet zo groot, dat je daar heel veel geld voor nodig hebt. En voor sommige wensen heb je zelfs helemaal geen geld nodig.

Het verhaal in 'De lijst van al mijn wensen' pakt toch heel anders uit dan je zou verwachten. Eerst vond ik dat teleurstellend, maar later erg mooi. De moraal van het verhaal is natuurlijk dat heel veel geld niet gelukkig maakt. 'De lijst van al mijn wensen' is een klein en dun boekje. Maar absoluut een sieraad voor de literatuur. Delacourt schrijft prachtige poëtische zinnen. Hij gebruikt mooie citaten uit boeken, verwijst naar muziek en beschrijft de kleine aspecten van de mode. Jocelyne sluit je in je hart.

'De lijst van al mijn wensen' is een origineel, filosofisch en zeer hartverwarmend boekje. Delacourt laat op een humoristische manier zien wat echt belangrijk is in het leven. Liefde en geluk zijn namelijk onbetaalbaar.

Geen opmerkingen: