vrijdag 13 juli 2012

Metro 2033 door Dimitri Gloechovsky 2


Dit schreef ik op 29 juni 2012

En nu mag ik voor NotJustAnyBook Metro 2033 van Dimitri Gloechovsky lezen en erover bloggen. Dat is toch heel bijzonder. Zomaar een boek krijgen en erover schrijven, lezen is de ultieme hobby geworden.

Uiterlijk boek
De kaft van het boek, een man in een donker ruimtevaartpak en tunnel met licht in de kleuren blauw en zwart met wit licht vind ik een mooie en duistere kaft. Ik ken de schrijver niet, maar daar wordt ruimschoots aan voldaan in Metro 2033. Het is een dik boek, 537 pagina’s met een groot lettertype en op helder wit papier, dat leest plezierig.
In het begin moest ik wel wennen is aan de stijl van Gloechovsky en ik moet de concentratie er absoluut bij houden. Maar het boek is de moeite waard om door te zetten en te lezen. De grauwe, duistere wereld van de Metro komt in de loop van het boek steeds meer tot leven en is boeiend en bijzonder intrigerend.
Inmiddels ben ik op de helft van het boek en ben ik erg benieuwd naar Artjom en hoe het afloopt
Het is ook mijn eerste echte kennismaking met Science Fiction in een boek van deze omvang.

Gaat u met mij mee op de reis van Artjom. Volg deze weblog!

Inmiddels heb ik Metro 2012 uitgelezen en ben zeer onder de indruk. Auteurs kunnen jaloers zijn op de manier van schrijven door Gloechovsky. En hij houdt dat het hele boek vol, de spanning stijgt naarmate je verder in het boek komt. De beschrijvingen van alle confederaties en gemeenschappen zijn levensecht en zeer beangstigend. Dit zou wel eens realiteit kunnen worden voor zover ze nu al niet bestaan en voorkomen.
De afgelopen weken hebben mensen geblogt over Metro 2033 en ik heb hun columns met veel aandacht en plezier gelezen. Ook als ik het boek niet had gelezen zijn deze columns duidelijk en overtuigend genoeg om het boek wel te lezen.
Dit is een zeer plezierige manier van een boek lezen en erover lezen. Bloggen geeft een boek dat beetje extra.
Dank NotJustAnyBook.nl voor deze kans.

Op dinsdag 10 juli schreef Carolien Geurtsen: Het genre moet je liggen natuurlijk, maar als ik roep dat het een combinatie van Alien en in de Ban van de Ring is met een flinke toef van de zinderende spanning van Millennium Trilogie, dan zeg ik niets teveel. Ik ben benieuwd wanneer de film uitkomt, al kan ik me voorstellen dat ik dan de helft van de tijd niet durf te kijken.  Ik vraag me ondertussen stiekem af wat kip en ei is en hoeveel andere boeken en films op Metro2033 gebaseerd zijn, want het kan niet anders dan dat het velen heeft geïnspireerd.

Dit is een hele mooie omschrijving!

Op donderdag 12 juli schreef Coniuntio Opposistorum
De setting van een postapocalyptisch verhaal vind ik minstens even belangrijk als het plot. Bij Metro 2033 is de setting geweldig; mensen zitten in het metrostelsel vast na een nucleaire oorlog. Ze wonen op de stations en sommige stations gaan verbanden met elkaar aan. Gelijkgestemden vinden elkaar en al snel ontstaan er groepjes stations die aan bepaalde ideologieën vasthouden; fascisten, communisten, wormaanbidders, en nog veel meer. Elk station is ook echt anders; de ene is pauper en deprimerend, een ander is onderdrukkend en een derde is een drukke handelsplaats. Mensen proberen er het beste van te maken, door zo onder de grond te moeten leven. Erg intrigerend en ik hoop dat er nog eens een boek uitkomt in deze setting. Wellicht lost deze wat mysteries op die in Metro 2033 naar voren kwamen.

De reis gaat voort in Metro 2033, het boek zal nog door velen worden gelezen en ook ik zal het zeker nog een keer lezen en dan weer nieuwe dingen ontdekken. Ik hoop echter wel dat wat er in dit boek beschreven staat geen werkelijkheid wordt.


Geen opmerkingen: