donderdag 30 april 2015

Alex Boogers: Alleen met de goden*****



Alex Boogers: Alleen met de goden*****

Wat een dik en lijvig boek waren mijn gedachten toen ik ‘Alleen met de goden’ van Alex Boogers zag. Nieuwsgierig bekeek ik het boek, want dat doe ik met een boek, ik kijk ernaar, blader erin, ruik er aan en het ligt op mijn bureau te stralen van nieuwigheid. Hier en daar lees ik een zin en bekijk de cover. Een jongen met een hond op de cover met op de achtergrond een flatgebouw. Het lijkt op een foto van vroeger, vergeeld.

Eenmaal begonnen in ‘Alleen met de goden’ was ik zo verrast, herkenning en het verleden kwam te voorschijn. Nu is mijn kindertijd een tijd van opgroeien in een warm gezin, op het platteland, met hardwerkende vaders en moeders die thuis bleven en voor hun gezin zorgden, de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Alles wat er in de stad en het Westen gebeurde kwam wel in het Noorden, maar later. Alleen groeit Aaron niet op in een warm gezin, integendeel.

‘Alleen met de goden’ speelt zich af in Rotterdam, maar het had net zo goed Den Haag of Amsterdam of welke grote stad in het Westen kunnen zijn. De uitzichtloosheid en de armoede spelen een grote rol, de eerste donkere mensen die werden uitgescholden. In deze tijd groeit tijgerwelp Aaron op, met een vader die in de gevangenis belandt en een moeder die alleen maar kan schelden. Je ziet het voor je, de %^&$scheldende moeder en familie. Maar ook de vechtende jongens, alleen omdat iemand een andere huidskleur heeft. 

En dat is de kracht van Alex Boogers, hij kan zo beeldend vertellen dat je alles voor je ziet gebeuren. Het lijkt net alsof je naar een film kijkt, of liever in dit geval een serie met Aaron in de hoofdrol. Dat is ook wat men met dit boek moet doen, verfilmen en er kan letterlijk worden geciteerd, want de dialogen zijn geweldig, net als de beschrijvingen.

518 pagina’s vertier en plezier in lezen, wie doet dat hem na. Als u aan dit boek begint kunt u niet stoppen en leest ‘Alleen met de goden’ overal, want stoppen wilt u niet. Verslavend is ‘Alleen met de goden’ en ik weet nu al dat ik dit boek koester. En volgend jaar opnieuw zal gaan lezen.

Lees ook wat mijn medebloggers schrijven:

 http://www.notjustanybook.nl/2015/02/alleen-met-de-goden-alex-boogers/



Geen opmerkingen: