woensdag 15 april 2015

Annelies Verbeke: Dertig dagen****



Annelies Verbeke: Dertig dagen****

Samen met Kat is Alphonse verhuisd naar de Vlaamse Westhoek. Hij heeft een klusbedrijf en komt bij allerlei verschillende mensen.  Alphonse is een goed luisteraar en mensen vertellen hem van alles, en ze willen graag advies. Maar die geeft hij niet.

Opvallend in het boek ‘Dertig dagen’ is dat Alphonse een plezierig, aimabel , fijn en gelukkig mens is, geen depressie of wat dan ook. De mensen waar hij een klus doet hebben wel allerlei problemen en levensvragen en openen hun hart voor hem. Hij luistert, knikt en laat hen in hun waarde, want dat is wat helpt, vertellen en klagen. 

In ‘Dertig dagen’is racisme voelbaar, onderhuids niet echt uitgesproken al bellen mensen hun klus af als ze merken dat Alphonse zwart is, het geeft een gevoel van schaamte, want ik ben wit. Plaatsvervangende schaamte, het doet denken aan het stemmen op een partij, landelijk maar ook in de Gemeenteraad van Den Haag waar ik niet eens aan wil denken laat staan op stemmen, maar schaam mij als mensen dat wel doen, zeker als ik ze ken. Of als ik huishoudelijke hulp krijg die een hoofddoek draagt en vertelt dat ze niet bij iedereen naar binnen mag. En dat gevoel hield ik wel tijdens het lezen, benieuwd wat Alphonse daarover zou zeggen. (Of niet, want hij luistert en geeft geen adviezen he.)

Heerlijk is het om te lezen over de liefde tussen Kat en Alphonse, en het hondje Björn dat deel uit gaat maken van hun gezin. 

Ik kende de schrijfster al van 'Reus' en korte verhalen, en ja ik heb weer genoten van haar schrijfstijl, poëtisch maar ook humoristisch en prachtige beschrijvingen. Er zit zoveel in dit boek, zoveel om over te praten, maar vooral lezen en genieten van Alphonse. 

En wat word ik blij van de uitgave, de cover blauw met een witte wolk, mooi wit stevig papier en een hard cover. Geweldig Uitgeverij De Geus, dank daarvoor.

Ik las dit boek voor Een perfecte dag voor literatuur op NotJustAnyBook.nl.

Lees hier wat mijn medebloggers van ‘Dertig dagen’ vinden.

http://www.notjustanybook.nl/2015/02/dertig-dagen-annelies-verbeke/





Geen opmerkingen: