dinsdag 15 september 2015

EVa Posthuma De Boer: Ica****



Eva Posthuma De Boer: Ica****

Voor Een Perfecte dag voor literatuur van NotJustAnyBook.nl las ik Ica van Eva Posthuma De Boer.

Nog voor ik iets had gelezen over of van het boek 'Ica' door Posthuma De Boer heb ik meteen een flashback met Icarus door de cover, een vleugel en de tekst “Een roman over bewondering en obsessie”. Icarus vloog te dicht bij de zon en stortte daardoor in zee. Als jong meisje las ik alles over de mythologie, in eerste instantie omdat je per keer in de bibliotheek maar twee leesboeken en twee informatieve boeken mocht lenen. De verhalenbundels over de mythologie vielen onder de categorie Informatief. Ik was er door geboeid, en dat waren de waren de verhalen die mij bij bleven.

In ‘Ica’ wordt het verhaal verteld van Nadine Sprenger die geboeid is door Ica Metz en haar bewondert. Maar die bewondering gaat ver, en wordt een obsessie. Menig fan zal zich in Nadine herkennen, denk ik zo. Die bewondering heb ik wel voor mensen maar geobsedeerd ben ik niet. Toch is ‘Ica’ een prachtige roman, met geweldig proza. Een drama in vijf bedrijven met een proloog en een epiloog, geheel volgens het boekje. Dat Posthuma de Boer Connie Palmen bewondert kan ook niet missen, haar bron- en literatuurvermelding staat er vol mee. 

Of Ica Connie Palmen is, ik kan het niet beamen, zoveel boeken heb ik nou ook weer niet van Connie Palmen gelezen. De stijl herken ik in 'Ica’ maar dan nog, 'Ica’ is door de schrijfster Posthuma De Boer geschreven en niet door Connie Palmen. Wellicht zullen er zeker raakvlakken zijn als ze over hetzelfde onderwerp schrijven, maar in een boek herken je toch de hand van de meester. En dit boek maakt mij nieuwsgierig naar eerdere boeken van Eva Posthuma De Boer.

‘Ica’ leest als een trein, eenmaal op stoom gekomen ademt het een ritme. De zinnen rijgen zich aan elkaar en vormen een ketting, waarvan het slot gesloten i,s maar zich opent door het boek te lezen. Ica is een belangrijke schakel in Nadine’s leven, zoals er meer schakels zijn, haar ouders, Françoise, haar kinderen. Hoe alles samen komt is aan ons lezers om te lezen en te genieten. 

‘Ica’ is uitgegeven door Uitgeverij AmboAnthos Amsterdam, 281 pagina’s.

Lees hier wat mijn medebloggers schrijven:
http://www.notjustanybook.nl/2015/06/ica-eva-posthuma-de-boer/
 
 


1 opmerking:

Shyama in Boekenland zei

Wil het boek nu ook graag lezen! Dank voor je recensie :-)