dinsdag 6 oktober 2015

Bronja Hoffschlag: De Skinner Methode******



Bronja Hoffschlag: De Skinner Methode******

In 2014 deed ik mee aan de leesclub van ‘De dode kamer’ door Bronja Hoffschlag, het was haar debuut en ik werd fan van de boeken van Bronja Hoffschlag, haar schrijfwijze is weergaloos goed. Nu is ‘De Skinner Methode’ uitgekomen, het tweede deel van Project X. En de belofte voor een heel spannend boek is uitgekomen, ‘De Skinnermethode’ heeft aan mijn verwachtingen voldaan, en veel meer dan dat.

 ‘De Skinner Methode’ gaat door waar ‘De dode kamer’ eindigt. Wederom spelen Lennart en Misha de hoofdrollen maar er is een aantal personen bijgekomen, zoals de zeer enge Donald Skinner. Ik kan gewoon niet te veel vertellen want voor je het weet is er toch een tikje van sluier opgetild en dat is aan de lezer.

Was ‘De dode kamer’ al bloedspannend,koude rillingen veroorzakend en psychologisch goed onderbouwd, ‘De Skinner Methode’ is nog veel enger, zwarter en bloedstollend. Vanaf de eerste pagina ben je weer in het verhaal verdiept en er kan van alles om je heen gebeuren, je merkt er niets van, totaal in het boek verzonken. De tijd verstrijkt en voor je het weet is de avond gevallen en heb je de gehele dag gelezen.

Technisch is ‘De Skinner Methode’ volmaakt, dialogen zijn knap en kloppen, en alle verhaallijnen worden door de schrijfster goed in de gaten gehouden. Als lezer heb je wel concentratie nodig en tijd. Het is een lijvig boek wederom. Hoffschlag heeft met Project X twee weergaloze boeken geschreven, en zij kan haar meten met de topthrillerschrijvers in de wereld. De manier van schrijven, het taalgebruik en perfectionisme en het onderzoek zorgen voor een geweldige en boeiende thriller. En eenmaal het boek uitgelezen wil je meer, maar daar moeten we (helaas) nog even op wachten. ‘De Skinner Methode’ verdient het alle awards te winnen die er maar zijn en als het kon gaf ik zes sterren, daarmee is ‘De Skinner Methode’ mijn thriller van het jaar 2015.

‘De Skinner Methode’ is een aanrader, maar het is absoluut noodzakelijk dat je ‘De dode kamer’ eerst leest of hebt gelezen, anders mis je een groot deel van de voorgeschiedenis en het verhaal.

Persoonlijke noot:

Doordat ik de afgelopen weken ziek was, kon ik pas later dan gepland in de ‘De Skinnermethode’ starten, want dat is wel een vereiste, je koppie moet erbij blijven. Maar als je dan begint te lezen..........
.

Geen opmerkingen: